دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 40662
سلامت نیوز: جراح و متخصص اورولوژی گفت: هر درد پهلو بیماری کلیه نیست زیرا نارسایی کلیه بیماری خاموشی به حساب می‌آید که بیشترین علائم آن استفراغ، درد‌های ناگهانی و سوزش ادار است که با انجام آزمایش خون، ادرار و سونوگرافی مشخص می‌شود.

محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هر درد پهلو را نمی‌توان به عنوان بیماری کلیوی به حساب آورد زیرا بیماری کلیوی و اختلال در سیستم ادراری شاخص‌های خاص خود را دارد که از جمله می‌توان به دردهای ناگهانی همراه با تهوع و استفراغ اشاره کرد.

وی افزود: حالت گرفتن و ول کردن درد پهلو یکی از علایم بیماری‌های کلیوی است و در فصل سرما نیز به دلیل گرفتگی عضلانی دفعات ادرار افراد به خصوص سالمندان متغیر می‌شود و ادرار آنان به صورت کامل تخلیه نمی‌شود.

نگه داشتن ادرار در مثانه منجر به مشکلات کلیوی
 
رزاقی ادامه داد: این فرایند یعنی تخلیه نامناسب ادرار در فصل سرما بیشتر صورت می‌پذیرد و ادرار در مثانه باقی می‌ماند. این مسئله می‌تواند به مرور زمان باعث مشکلاتی برای فرد شود زیرا به هیچ عنوان ادرار نباید در مثانه باقی بماند.

بیماری کلیوی به دلیل باقیماندن 50 سی‌سی ادرار در مثانه

این جراح و متخصص اورولوژی گفت:‌ تنگی و گرفتگی در مسیر ادرار یکی از عوامل تخلیه نامناسب است ولی در مجموع باقیماندن حداکثر ۵۰ سی سی ادرار، پیگیری تعجیل وار درمانی نمی‌خواهد ولی باقیماندن بیش از ۵۰ سی سی ادرار در مثانه چه در مردان و چه در زنان باید به صورت ویژه و سریع بررسی شود.

رزاقی ادامه داد: این مسئله باعث عفونت و اثرات میکروبی در مثانه می‌شود که با علائم سوزش ادرار و تب همراه خواهد بود و باید افراد با انجام آزمایش این مسئله را برطرف کنند.

مشکلات تخلیه ادرار در افراد بالای 50 سال به دلیل بزرگ شدن پروستات

وی همچنین با اشاره به انقباض کف لگن در افراد بالای ۵۰ سال و بزرگ شدن پروستات آنان که یکی از عوامل مهم مشکلات کلیوی به خصوص در فصل سرد زمستان است، افزود: افراد در زمستان برای اینکه هوا سرد است کمتر رغبت به تخلیه ادرار خود می‌کنند و این امر منجر به مشکلات عدیده‌ای برای آنان در مرور زمان می‌شود که باید در این زمینه دقت بیشتری شود.

روزانه 6 لیوان آب نوشیده شود

رزاقی همچنین با تاکید به نوشیدن مایعات کافی که باید هر روز ۵ تا ۶ لیوان حتی در زمستان باشد،‌افزود: آب را نباید تنها برای تشنگی نوشید زیرا کلیه مواد مازاد را به وسیله آب می‌تواند تخلیه کند بنابراین نوشیدن آب در فصول زمان بسیار مهم است.

شل شدن مثانه به دلیل نگه داشتن ادرار

این جراح و متخصص اورولوژی ادامه داد: افراد نباید به هیچ عنوان ادرار را در مثانه نگه دارند و در هر زمان باید بتوانند به راحتی برای تخلیه آن اقدام کنند و اگر نگه‌داشتن ادرار در مثانه به صورت یک عادت درآید مثانه شُل خواهد شد و حتی در برخی مواقع با جراحی نیز درمان نخواهد شد.

استفراغ و سوزش ادرار علائم بیماری‌های کلیه

رزاقی با بیان اینکه در مجموع هر دردی را نمی‌توان بیماری کلیه عنوان کرد، تصریح کرد: بیماری‌های کلیه زمینه‌های خاص خود را از جمله دردهای ناگهانی، استفراغ، درد به صورت تیر کشیدن در مثانه و کشاله ران را در بر دارد و دردهای سنگ‌سازی کلیه نیز با تکرار ادرار و سوزش همراه خواهد بود.

نارسایی کلیه یک بیماری خاموش

وی با اشاره به اینکه بیماری کلیه یک بیماری خاموش به حساب می‌آید، افزود: افراد می‌توانند برای پیگیری سلامتی عملکرد کلیه خود با آزمایش ادرار، خون و سونوگرافی از وضعیت عملکرد کلیه خود آگاه شوند و با مراجعه به پزشکان این امر به راحتی صورت می‌پذیرد.
 
رزاقی خاطرنشان کرد: اما نکته مهم در این زمینه توصیه‌های متخصصان اورولوژیست است که گاهی در برخی مواقع بر اساس تشخیص آنان باید آزمایشهای کلیه در فواصل زمانی و با تکرار صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha