سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه نشان می دهد که داروهای کاهش دهنده چربی مانند «استاتین» با افزایش خطر ابتلا به دیابت در زنان میانسال و سالخورده ارتباط دارد.به گزارش رویترز هلث، نتایج این مطالعه نشان می دهد که در میان هزاران زن مورد مطالعه خطر ابتلا به دیابت در افرادی که در آغاز این مطالعه یعنی ۷-۶ سال پیش هر نوعی از«استاتین» مصرف کرده بودند حدود ۵۰ درصد بیشتر از افرادی بود که«استاتین» نمی خوردند.

محققان معتقدند مصرف داروی«استاتین» در زنانی که یائسه شده اند با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است.در این مطالعه از اطلاعات طرح سلامت زنان شامل بیش از ۱۵۰ هزار زن سالم و بدون دیابت که در دهه های سنی ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سالگی بودند، استفاده شده است.

علاوه بر این به بعضی از این زنان توصیه شد که رژیم غذایی خود را تغییر دهند یا از هورمون درمانی یا ویتامین مصرف کنند. این در حالی است که به دیگر زنان درباره تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی شان توصیه ای نشد.در آغاز این مطالعه که در اواسط سال ۱۹۹۰ آغاز شد، زنان پرسشنامه های سلامت را درباره مصرف«استاتین» و نیز پرسش هایی درباره خطر ابتلا به دیابت مانند وزن و سطح فعالیت پر کردند.محققان وضعیت زنان مورد مطالعه را به طور متوسط برای شش تا هفت سال مورد نظارت و پیگیری قرار دادند.

در مجموع بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر از این زنان به دیابت مبتلا شدند. در این میان از هر ۱۴ زنی که گزارش داده بودند نوعی از داروی«استاتین» را مصرف می کنند، یک نفر آن ها به دیابت مبتلا شده بود که به این ترتیب خطر ابتلا به دیابت در این افراد ۴۸ درصد بیشتر از افرادی بود که«استاتین» مصرف نمی کردند. این در حالی است که مطالعاتی که پیش از این روی مردان انجام شده بود، نشان داد که خطر ابتلا به دیابت در مردانی که«استاتین» مصرف می کردند تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش می یابد.

به گفته محققان، علت افزایش خطر ابتلا به دیابت در زنانی که«استاتین» مصرف می کنند شاید به این دلیل باشد که این دارو روی ماهیچه ها یا کبد اثر می گذارد و موجب می شود که بدن نسبت به معمول قند بیشتری بسازد یا«استاتین» موجب می شود که مصرف کنندگان آن کمتر ورزش کنند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha