سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4070

80 درصد مدارس كشور مربی بهداشت ندارند و دو سوم مربیان بهداشت مدارس نیز در آستانه بازنشستگی قرار دارند و هم اكنون نیز تامین مربی بهداشت به یكی از چالش های آموزش و پرورش تبدیل شده است.

مهدی ذهبی، معاون مدیر دفتر پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد طرح پرستار مدسه و اجرای آن در مدارس سراسر كشور افزود:  هم اكنون فعالیت پرستاران كشورمان فقط محدود به مراكز درمانی و بیمارستان ها شده است كه بنا به گفته وزیر بهداشت و درمان باید این سیستم تغییر یافته و پرستاران نیز در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، هنری نیز حضور یابند.
وی گفت: بر اساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 750 دانش آموزش باید یك مربی بهداشت وجود داشته باشد كه در ایران برای 14 میلیون دانش آموز، تنها سه هزار و 600 مربی بهداشت وجود دارد که بر اساس تعریف استاندارد جهانی، باید به 6 برابر افزایش یابد.
ذهبی افزود: قطعا اجرای طرح پرستار مدرسه و پرستار مساجد می تواند در زمینه پیشگیری از ابتلا دانش آموزان و مردم به انواع بیماری ها جلوگیری كند.
معاون مدیر دفتر پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: با توجه به فارغ التحصیلی 6 تا 7 هزار دانشجوی پرستاری از دانشگاه های علوم پزشكی و دانشكده های پرستاری و با وجود هزاران پرستار بیكار جویای كار به نظر می رسد این اقدام (جذب پرستاران در سیستم آموزش و پرورش به عنوان پرستار مدرسه) می تواند در فعالیت این كادر بهداشتی و درمانی موثر واقع شود.
وی تاكید كرد: جامعه پرستاری تمایل دارد در هر مكانی و جایگاهی كه استفاده از علم و رشته پرستاری مورد نیاز باشد، حضور یافته و علم خود را در اختیار همگان قرار دهد. البته ارایه این نكته حائز اهمیت است كه اجرای طرح پرستار مدرسه هیچ نوع مشكلی را در سیستم پرستاران بخش بهداشت و درمان ایجاد نمی كند و این افراد می توانند در مراكز درمانی خود فعالیت كنند.
وی گفت: قطعا تنها با حضور  3600 مربی بهداشت برای 14 میلیون دانش آموز سراسر كشور این افراد می توانند با همكاری مربیان بهداشت مدارس، این كمبود و این خلا مورد نیاز را پر کنند.
ذهبی ادامه داد: این طرح از یك سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود كه امیدواریم با همكاری دو جانبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزارت آموزش و پرورش این طرح را سریعتر برای مدارس اجرا كنند.
* افزایش نیروی انسانی پرستاری نیازمند تغییر چارت بیمارستانی است
معاون مدیر دفتر پرستاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی همچنین در مورد مشكلات پرستاری گفت: نبود استخدام در سال های گذشته و چارت بیمارستان، از جمله مشكلاتی است كه باعث كمبود نیروی انسانی در مراكز درمانی شده است؛ به طوری كه هم اكنون طبق برنامه چهارم توسعه این كمبود نیرو با استخدام نیروی انسانی برطرف می شود و همچنین با تغییر چارت سازمانی بیمارستان ها در مورد اصلاح جذب نیروی بهداشتی و درمانی نیز این امر (كاهش كمبود نیروی انسانی) برطرف می شود.
وی پروتكل های آموزشی برای پرستاران در زمینه بیماری ایدز و هپاتیت، بازنگری شرح وظایف پرستاری، تصویب سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری و اجرای آن برای تمامی پرستاران و تغییر لباس پرستاران را از جمله برنامه هایی عنوان كرد كه دفتر پرستاری در نظر دارد در چند ماه آینده به آن بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha