دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 40706
سلامت نیوز: مدتی است كه متوجه می‌شوید كودكتان حال خوبی ندارد. در این مدت او زیاد نخندیده و شادابی همیشگی را نداشته است. آبریزش بینی دارد و گاهی هم سرفه می‌كند. ناگهان متوجه ظهور جوش‌هایی قرمز رنگ بر روی بدن او می‌شوید. بله درست حدس زدید، فرزند دلبندتان آبله مرغان گرفته است.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان بیماریی است كه بر اثر تأثیرات ویروسی مرموز به نام «واریسلازوستر» در بدن بروز می‌كند. این بیماری با ظاهر شدن جوش‌های قرمز رنگ تاول مانند بر روی پوست به مرحله اوج خود می‌رسد. این تاول‌ها به پوست چسبیده‌اند و می‌توانند حتی به اندازه یك سكه پول خرد هم برسند.

بهتر است بدانید كه كودك به علت خارش این تاول‌ها به شدت بی تاب می‌شود و در این مدت آبریزش بینی او نیز ادامه دارد، اما نگران نباشید چون آبله مرغان در كودكان یك بیماری شایع و زودگذر است و مثل آنفولانزا با چند روز استراحت برطرف می‌شود.

خبر بهتر وجود واكسن آبله مرغان است. اگر این واكسن را برای كودكتان مورد استفاده قرار دادید باید بدانید كه او احتمالاً علائم خفیفی از آبله مرغان را بروز می‌دهد. پس به هیچ عنوان جای نگرانی نیست.

اكنون این پرسش مطرح می‌شود كه اگر كودكتان آبله مرغان گرفت، چه اتفاقی خواهد افتاد.

لازم به یادآوری است كه آبله مرغان عموماً در اول با علائمی شبیه به سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و سرفه و عطسه بروز می‌كند، اما پس از مدتی تاول‌ها بر روی پوست پدیدار می‌شوند. این تاول‌ها بیشتر در مناطقی مثل پوست سینه و صورت به وجود می‌آیند.

پس از ظاهر شدن اولین جوش‌ها در این مناطق، به احتمال زیاد این لكه‌های قرمز رنگ به سراسر بدن هجوم می‌آورند. در موارد حاد حتی این تاول‌ها در گوش‌ها و دهان فرد مبتلا نیز به وجود می‌آیند. تعداد این تاول‌ها در افراد مختلف متفاوت است. ممكن است فردی فقط چند جوش بزند، در حالی كه تاول از سر تا پای شخص دیگری را فرا گرفته باشد.

تاول‌ها كه در مراحل اول به رنگ صورتی مایل به قرمز هستند پس از گذشت 24 تا 48 ساعت تغییر رنگ می‌دهند و تیره‌تر می‌شوند. تولید تاول عموماً از روز هفتم به بعد متوقف می‌شود.

البته در برخی موارد هم مشاهده شده كه فرآیند تولید این جوش‌های قرمز رنگ، در روز سوم متوقف شده است.

مرحله درمانی این بیماری به شدت مسری بین 10 تا 14 روز طول می‌كشد و پس از هفته دوم دیگر این ویروس ویژگی سرایت خود را از دست می‌دهد. به غیر خارش، ممكن است فرد مبتلا احساس تب و دل درد نیز داشته باشد. همانطور كه پیشتر هم اشاره شد، آبله مرغان یك بیماری مسری است. فرد مبتلا به آبله مرغان بین روزهای دوم تا پنجم به شدت می‌تواند ویروس «واریسلازوستر» را منتقل كند و این یعنی یك تا دو روز قبل از پدیدار شدن تاول‌ها.

ممكن است شخص بی آنكه بداند به آبله مرغان مبتلا شده این بیماری را به فرد یا افراد دیگر نیز منتقل كند. فرد مبتلا می‌تواند با یك سرفه یا عطسه ویروس عامل آبله مرغان را به بدن دیگران برساند.

در هنگام عطسه، خنده، صحبت كردن یا سرفه قطرات ریز آب دهان كه مملو از ویروس عامل آبله مرغان هستند، به بیرون پرتاب می‌شوند و این قطرات می‌توانند سرمنشا بروز آبله مرغان در اطرافیان شوند.

اگر كودك شما بنا به هر دلیلی به آبله مرغان دچار شد، باید او را توجیه كنید كه اگر چه تاول‌های روی بدنش به شدت خارش‌زا هستند، اما او نباید آنها را بخاراند. در ادامه به راه‌هایی برای كمتر احساس كردن خارش ناشی از تاول‌های آبله مرغان می‌پردازیم:

1ـ سعی كنید بدن كودك را خنك نگه دارید. گرما و تعرق موجبات افزایش خارش را فراهم می‌آورند. والدین می‌توانند یك لیف حمام خنك شده با آب سرد را بر روی تاول‌های حاصل از آبله مرغان كودك خود بگذارند تا از این طریق خارش این جوش‌ها قابل تحمل شوند.

2ـ حتماً ناخن‌های كودك را بگیرید و دستان او را مدام بشوئید. پس از این كار كودك اگر هم مجبور شد تاول‌هایش را بخاراند، آنها را زخم نمی‌كند.

3ـ كودك را به صورت مداوم با آب ولرم حمام كنید. سعی شود در آب لگن یا وان اندكی بلغور و جو اضافه شود.

4ـ بهتر است بدن كودك خود را با لوسیون‌های حاوی كالامین ماساژ دهید.باز هم تأكید می‌شود كه به هیچ عنوان نباید تاول‌های حاصل از آبله مرغان خارانده شوند. خاراندن مداوم تاول‌ها موجب می‌شود تا آنها زخم شوند و جای زخم‌ها‌ حتی پس از بهبودی آبله مرغان باقی بماند.

اگر تب كودك ناگهان بالا رفت و جوش‌ها متورم و داغ شوند باید بلافاصله به پزشك مراجعه كرد. توصیه می‌شود كه در طول بیماری با تجویز پزشك مقداری استامینوفن به كودك بدهید، با توجه به دردسرهای آبله مرغان توصیه می‌شود، كه حتماً از واكسن آبله مرغان برای كودك خود استفاده كنید.

تا چند سال پیش سالانه حدود 2 میلیون نفر در آمریكا به آبله مرغان دچار می‌شدند كه این رقم به مدد واكسن‌های جدید بسیار كم شده است.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha