سلامت نیوز: بر اساس شواهدموجود، حدود 60 تا 90 درصد موارد ابتلا به افسردگی و اختلال عاطفی فصلی در مناطق مختلف، مربوط به زنان و حدود 20 تا 40 درصد مربوط به مردان است.

مهدی شفیعی، روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات و اختلالات نسبتا شایع در فصل پائیز و زمستان، بروز اختلال و افسردگی فصلی است که موجب کاهش نسبی کیفیت زندگی در افراد مبتلا می شود.
وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از افراد جامعه در طی روز های زمستان دچار نشانه های افسردگی می شوند ، تصریح کرد: این علایم به طور عمده به دلیل تغییرات نوری فصلی بروز می کنند و در افراد مختلف، با درجات متفاوتی تظاهر کرده و شدت آن نیز وابسته به نور است.
شفیعی افزود: در واقع با کاهش نور در فصل زمستان و در نتیجه دریافت کمتر نور توسط بدن، فرد دچار افسردگی و اختلال عاطفی فصل شده و با دریافت نور کافی، علایم اختلال عاطفی فصلی به تدریج برطرف می شود.
وی با اشاره به اینکه شیوع افسردگی فصلی نوع زمستان با توجه به جنسیت متفاوت است تاکید کرد: بر اساس شواهد موجود، حدود 60 تا 90 درصدموارد ابتلا به افسردگی و اختلال عاطفی فصلی در مناطق مختلف، مربوط به زنان و حدود 20 تا 40 درصد مربوط به مردان است.
این روانپزشک با بیان اینکه شیوع افسردگی و اختلال عاطفی فصلی با سن نیز در ارتباط است یادآور شد: در واقع سن نیز در بروز افسردگی فصلی موثر است، به طوریکه افراد جوان به ویژه دختران و زنان جوان بسیار بیشتر از دیگران دچار این نوع اختلال می شوند.
شفیعی تصریح کرد: برای پیشگیری و درمان افسردگی و اختلال عاطفی فصلی، مهمترین اقدام حضور در مکان های روشن و پر نور استفاده بیشتر از نور خورشید است.
وی خاطر نشان کرد: تنظیم مناسب دمای منزل، ورزش منظم روزانه و داشتن فعالیت و تحریک بدنی مناسب و همچنین برنامه ریزی دقیق و منظم برای انجام فعالیت های مختلف روزانه ، از دیگر راهکار هایی است که در کنار استفاده بیشتر از نور، می تواند به پیشگیری یا درمان افسردگی فصلی کمک کند.

** افراد مبتلا به افسردگی فصلی بیشتر دچار افزایش وزن می شوند


این روانپزشک در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افراد مبتلا به افسردگی و اختلال عاطفی فصلی به طور عمده دچار اختلالات روحی و روانی می شوند، به همین دلیل این افراد و نزدیکان آنها کمتر به علایم جسمی افسردگی فصلی توجه می کنند.
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به افسردگی فصلی بیشتر دچار افزایش وزن می شوند ، تاکید کرد: مبتلایان به افسردگی و اختلال عاطفی فصلی بیش از از دیگران دچار افزایش اشتها و میل به مصرف مواد غذایی مختلف به ویژه مواد قندی می شوند، به همین دلیل این افراد بیشتر در معرض افزایش وزن خواهند بود.
شفیعی یاد آور شد: مبتلایان به افسردگی و اختلال عاطفی فصلی، همچنین بیشتر دچار اختلالات مربوط به خواب در روز های زمستان می شوند که البته شدت بروز این اختلالات با توجه به درجه افسردگی فصلی، می تواند بسیار متفاوت باشد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha