كودكی كه در خیابان قرار دارد در برابر انواع آسیب ها قرار می گیرد اما كودكانی كه در معرض این باندها نباشند آسیب كمتری می بینند و این در حالی است كه آن دسته از كودكان كه درگیر فعالیت های باندهای توزیع مواد مخدر می شوند متاسفانه در معرض آسیب های بیشتری قرار دارند.

سلامت نیوز : معاون بهزیستی استان تهران با اعلام ساماندهی 1009 كودك كار در سال جاری، گفت: حدود 53 درصد این كودكان تابعیت افغان دارند.
ژیلا باقری ،با بیان اینكه حدود 46.7 درصد از كودكان كار ساماندهی شده در سال جاری تابعیت ایرانی دارند، اظهار كرد: این رقم 459 كودك پسر و 24 كودك دختر را شامل می شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان وی افزود: كودكان افغان ساماندهی شده نیز 532 پسر و یك دختر را شامل می شود و 18 پسر از دیگر ملیت ها هم ساماندهی شده اند.
معاون اجتماعی بهزیستی تهران در ادامه با بیان اینكه 88 درصد كودكان توسط واحد سیار و پایانه های شهرداری به بهزیستی تحویل داده شدند، عنوان كرد: این رقم 891 پسر و 19 دختر را شامل می شود ضمن اینكه 3.6 درصد به صورت خودمعرف، 4.7 درصد توسط مراجع قضایی، حدود دو درصد توسط مراكز مداخله در بحران به مراكز بهزیستی معرفی شده اند. در این میان كودكانی كه تبعیت ایرانی ندارند به اداره اتباع بیگانه ارجاع داده می شود و آنهایی كه كارت اقامت ندارند از مرز رد می شوند و آن تعدادی هم كه در كشور می مانند دوباره وارد این چرخه شده و موارد تكراری بهزیستی را تشكیل می دهد.

وی در ادامه با تاكید بر وجود ضعف قوانین در برخی موارد برای ساماندهی كودكان خاطرنشان كرد: در شهرستان های آسیب پذیر تهران كودكان به عنوان منبع درآمد و كسب و كار محسوب شده و در خیابان ها رها می شوند و باید بعدازظهر هر روز بخشی از درآمد را به پدر خانواده تحویل دهند.
باقری افزود: این خانواده ها هر كدام چهار تا پنج فرزند دارند و هنگامی كه وضعیتشان بررسی شده مشاهده می شود كه به خاطر استفاده از كودكان، خانواده از درآمد نسبتا مناسبی برخوردار است.

متاسفانه هنگامی كه به جداكردن كودك از چنین خانواده هایی تصمیم گرفته شود ضعف قوانین مانع می شوند. ساماندهی كودكان كار موضوعی چندوجهی است كه باید از نظر اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و این امر از توان یك سازمان و ارگان خاص خارج است.
باقری در ادامه با اشاره به تهدید كودكان كار توسط باندهای توزیع مواد مخدر اظهار كرد: كودكی كه در خیابان قرار دارد در برابر انواع آسیب ها قرار می گیرد اما كودكانی كه در معرض این باندها نباشند آسیب كمتری می بینند و این در حالی است كه آن دسته از كودكان كه درگیر فعالیت های باندهای توزیع مواد مخدر می شوند متاسفانه در معرض آسیب های بیشتری قرار دارند.
وی افزود: حتی مشاهده می شود كه این كودكان توسط باندها توزیع مواد مخدر معتاد می شوند تا كودكان وابسته شده و از كودكان بیگاری بكشند.
وی با تاكید بر اینكه هیچ علتی را نمی توان به عنوان علت عمده وجود كودكان خیابانی برشمرد، گفت: در برخی كودكان فقر علت حضور آنها در خیابان است و اگر خانواده مقداری حمایت شود هیچ گاه دیگر كودك به خیابان نمی آید و در برخی موارد دیگر هم فقر فرهنگی خانواده دلیل این موضوع است.
باقری در ادامه درباره نحوه ساماندهی كودكان كار عنوان كرد: وضعیت كودكان ابتدا در یك دوره 21 روزه توسط مددكار و روانشناس بررسی می شود تا با آنان ارتباط برقرار شود و بتوان آدرسی از خانواده شان به دست آورد. در صورتی كه خانواده ساكن تهران باشد وضعیت خانواده بررسی می شود و اگر خانواده فاقد پدر یا پدر موثر باشد تحت پوشش قرار می گیرد و كمك هایی مانند كمك هزینه و ودیعه مسكن در اختیار خانواده قرار می گیرد. در صورتی كه خانواده توسط سرپرست زن اداره شود به مادر خانواده آموزش هایی داده و شغل خانگی برایش فراهم می شود و از طریق این حمایت ها شرایط بازگشت كودك به آغوش خانواده و ساماندهی او فراهم می شود.
باقری با اشاره به كودكان كار شهرستانی اظهار كرد: این كودكان به همراه یك مددكار به شهرستان خود اعزام و در آنجا تمام فعالیت های مددكاری و حمایتی لازم انجام می شود و دركلانشهر تهران سه مركز یاسر، خیام و بعثت مشغول به فعالیت هستند. در صورت پیدا نشدن والدین كودكان به مدت شش ماه به مراكز قرنطینه یا نگهداری موقت بهزیستی ارجاع داده می شوند و در طول مدت اقدامات لازم برای پیدا كردن خانواده موثر انجام می شود و یك مركز پسرانه و یك مركز دخترانه نگهداری موقت در تهران وجود دارد.
معاون اجتماعی بهزیستی تهران با اشاره به كودكانی كه سرپرست موثری برایشان پیدا نمی شود، اظهار كرد: اگر خانواده موثری پیدا نشد كودك به مراكز شبه خانواده ارجاع داده می شود و تا زمان استقلال در مراكز می ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha