سلامت نیوز :سالیان سال است كه بحث زلزله و به واسطه آن نوسازی بافت های فرسوده مطرح است ولی اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارت زلزله به كندی پیش می رود.
واژه زلزله همیشه در ذهن ها، روزهای سخت و ویرانی را تداعی می كند، روزهایی كه كم و بیش مردم ایران طعم تلخ آن را چشیده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ا زکیهان شهر تهران به دلیل قرارگرفتن بر روی گسل همیشه و هر لحظه با زلزله دست و پنجه نرم می كند. جاپلقی، مدیركل مدیریت بحران استان تهران درباره زلزله در استان تهران می گوید: روزانه چندین زلزله كمتر از سه ریشتری در شمال استان تهران داریم.

زلزله های تهران كمتر از 3ریشتر است
وی با تأكید بر اینكه در برابر زلزله های احتمالی شهر تهران به حد مطلوب نرسیده ایم ادامه می دهد: زلزله كمتر از سه ریشتر روزی چهار یا 5بار در استان تهران رخ می دهد.
آخرین زلزله مهیب تهران در اثر حركت گسل مشا (گسلی كه از شمال شرقی تهران، از آبعلی تا بعد از كلاك در كرج ادامه دارد و تمام شمال تهران را دربرمی گیرد) و با بزرگی 1/7ریشتر مربوط به 174سال پیش است.

دوره بازگشت زمین لرزه 219 سال است
طبق مطالعات انجام شده دوره بازگشت یك زمین لرزه 10 تا 219 سال است و همانطور كه عنوان شد از آخرین فعالیت مشا 174 سال گذشته است و تهران همچنان در انتظار یك زلزله مهیب به سر می برد.
همواره گفته می شود با توجه به گسل هایی كه در اطراف شهر تهران است زلزله ای با ریشتر بالا تهران را ویران می كند، چرا كه در زمان ها و مدیریت های مختلف بافت های فرسوده شهر تهران را بازسازی و مقاوم سازی نكردیم.

برای آمادگی در برابر زلزله هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم
این در حالی است كه مصطفی محمد نجار، وزیر كشور نیز به این موضوع اعتراف كرده است كه برای آمادگی در مقابل زلزله به نقطه ایده آل نرسیده ایم.
وی معتقد است. مقاوم سازی مسكن روستایی باعث شده زلزله هایی كه جدیدا رخ داده و مطابق با زلزله های قبلی و بیش از 5ریشتر بوده حادثه آنچنانی نداشته باشد.
تمامی كارشناسان حوادث طبیعی معتقد هستند كه وقوع زلزله را نمی توان پیش بینی كرد و هنوز دستگاهی برای پیش بینی این حادثه طبیعی اختراع نشده است ولی می توان از وقوع خسارت های بسیار زلزله با مقاوم سازی، بازسازی و آگاه سازی مردم جلوگیری كرد كه اقداماتی در این زمینه شده است ولی كافی نیست.

یك میلیون و 150هزار نفر از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساكن هستند
براساس گفته های فرید لطیفی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران كشور یك میلیون و 150هزار نفر از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساكن هستند.
وی می گوید: 3هزار و 270 هكتار بافت فرسوده از 65هزار هكتار در استان تهران است كه 5درصد از كل بافت های فرسوده كشور می شود.
لطیفی درباره اقدامات مدیریت بحران برای بازسازی بافت های فرسوده ادامه می دهد: دو تفاهم نامه با وزارت مسكن در جهت بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده تنظیم شده است.

تخصیص اعتبار برای نوسازی بافت های فرسوده
وی می گوید: براساس این تفاهم نامه هر واحد ساختمانی كه در محل بافت فرسوده قرار دارد، می تواند از 2میلیون تومان اعتبار بلاعوض دولتی استفاده كند و در صورتی كه در بافت شهری است 20میلیون تومان تسهیلات از وزارت مسكن و شهرسازی دریافت می كند.

لطیفی اظهار می دارد: در بافت روستایی نیز هر خانه ای كه در بافت فرسوده قرار گرفته و نیاز به نوسازی داشته باشد، 10میلیون تومان علاوه بر دو میلیون تومان كمك بلاعوض دریافت می كنند.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران كشور می گوید: با شهرداری هماهنگ شده است برای بازسازی بافت های فرسوده در مساحتی كه ملك واقع شده هزینه تراكم را دریافت نكنند.

50هزار واحد مسكونی نوسازی می شود
وی یادآور می شود: تسهیلاتی كه از سوی شهرداری، سازمان مدیریت بحران و وزارت مسكن و شهرسازی می دهد 50هزار واحد مسكونی در كشور نوسازی می شود.

در كل كشور 65 هزار هكتار بافت فرسوده وجود دارد
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران كشور می گوید: در كل كشور 65 هزار هكتار بافت فرسوده وجود دارد كه براساس قانون باید سالی 10درصد از این بافت فرسوده مقاوم و نوسازی شود.

در 5 سال آینده بافت فرسوده ای نداریم
لطیفی یادآور می شود: در صورتی كه دولت از روش های سازمان مدیریت بحران حمایت كند طی 5 سال آینده بافت فرسوده ای در تهران نداریم.

30هزار بافت فرسوده روستایی در حال نوسازی است
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران كشور عنوان می كند: در بخش روستایی 30هزار بافت فرسوده كه ناشی از حوادث سال 89 بوده در حال بازسازی است.
150 هزار واحد مسكونی در كشور تا پایان سال 90 نوسازی می شود
لطیفی با اشاره به اینكه 150 هزار واحد مسكونی در كشور تا پایان سال 90 نوسازی می شود یادآور می شود: تاكنون 20هزار واحد مسكونی نوسازی شده و 45هزار واحد مسكونی نیز توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

از پس زلزله معمولی برمی آییم
حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران كشور با اشاره به اینكه به آمادگی كامل نرسیده ایم می گوید: از پس زلزله های معمولی برمی آییم و در زلزله شدید حتماً تلفات داریم.
رئیس سازمان مدیریت بحران كشور درباره امكاناتی كه برای مقابله با حوادث طبیعی در اختیار است، گفت: امكاناتی از قبیل بیمارستان صحرایی، آمبولانس، هلی كوپتر و تجهیزات امدادی و غیرامدادی را داریم.

حلقه گمشده به نام پیشگیری
قدمی با اشاره به اینكه مشكل در مدیریت بحران این است كه یك حلقه گم شده به نام پیشگیری داریم اظهار می دارد: در زمینه پیشگیری عملكردی نداشتیم و تمام توان را برای امدادرسانی گذاشته ایم.
قدمی با بیان اینكه بافت های فرسوده یكی از معضلات كشور است می گوید: حدود یك میلیون و 400 هزار بافت فرسوده روستایی در سطح كشور بازسازی شده است.

تمام توان را باید برای پیشگیری صرف كرد
وی بیان داشت: هزینه پیشگیری یك دهم هزینه امداد و نجات است پس باید تمام نیرو و هزینه صرف پیشگیری شود.
5 ساعت نخست وقت نجات دهندگان از زیر آوار
قدمی با بیان اینكه در صورت وقوع زلزله وقت نجات دادن افراد زیر آوار 5 ساعت نخست، است افزود: پیشگیری را هر چقدر زودتر آغاز كنیم تا 10 سال آینده دغدغه حال را نداریم.

مشكلاتی كه در زلزله احتمالی شهر تهران داریم
آنچه مسلم است این است كه هنوز مشخص نیست كه تهران آمادگی برای مقابله با چنین پدیده مخرب طبیعی را دارد یا نه؟
وضعیت ساختمان ها در شهر تهران نیز مطلوب نیست. بخش های مركزی تهران و محلات قدیمی شهر و اطراف آن مانند تجریش، قلهك و جنوب شهر ساختمان هایی با طول عمر بیش از 30 سال وجود دارد كه با مصالح نامرغوب و ملات ضعیف ساخته شده اند و نمی توانند در برابر زلزله ای با بزرگی متوسط مقاومت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha