سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 40734
سلامت نیوز :معاون انسانی سازمان محیط زیست اعلام كرد: 75 تا 80 درصد سهم آلایندگی هوا مربوط به خودروها بوده و 80 تا 85 درصد آن مربوط به فعالیت های مصرف سوخت در خودرو و صنعت است.
به گزارش خبرگزاری ها دكتر علی محمد شاعری، دیروز در نشست خبری كاهش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست گفت: منابع آلاینده هوا در كشور به چهار دسته: سوخت خودرو، صنعت و مصارف خانگی و تجاری و اداری تقسیم می شوند كه از این بین حدود 75 تا 80 درصد سهم آلایندگی هوا مربوط به خودروها بوده و به عبارتی 80 تا 85 درصد مربوط به فعالیت های مصرف سوخت در خودرو و صنعت است.
وی از اقدامات سازمان محیط زیست در جهت كاهش آلودگی هوا را رفع آلودگی صنایع آلاینده نام برد. در حال حاضر حدود 4 هزار و 157 صنعت آلوده در كشور وجود دارد كه تا این هفته هوای پاك بایستی 20 درصد این صنایع یعنی حدود 1000 واحد رفع كامل آلاینده ها را در دستور كار خود داشته باشند و مابقی آنها تا پایان سال 91 به طور كامل رفع آلودگی كنند.
معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینكه صنایع گرمایشی یا سرمایشی مجتمع های مسكونی و اداری سهم 10 تا 15 درصد در تولید آلاینده های هوا دارند، گفت: با همه ارگان های مرتبط از جمله سازمان نظام مهندسی، سازمان بهینه سازی استانداردهای سوخت، وزارت صنایع، سازمان شهرداری و دهیاری، وزارت كشور و وزارت نفت هماهنگی های لازم انجام شده تا بر این تأسیسات و نصب و بكارگیری آنها مهندسین ناظر كنترل كامل در جهت كاهش آلاینده ها داشته باشند.
شاعری با بیان اینكه در مجموع حدود 4 میلیون خودرو فرسوده در سطح كشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر از این تعداد 1 میلیون و 170 هزار خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شده است.
وی توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش فضای سبز شهری، ساماندهی صنایع، كنترل منابع آلاینده و تعریف محدوده فعالیت صنایع در كلانشهرها را از محورهای طرح جامع كاهش آلودگی هوا اعلام كرد.
شاعری افزود: مدیریت سوخت، هدفمند كردن یارانه ها و سهمیه بندی كردن خودروها كه از محورهای طرح جامع قبلی كاهش آلودگی هوا بود منجر به كاهش 20 درصدی آلودگی هوا در حال حاضر نسبت به سال 86 شده است.
وی با اشاره به اینكه در حال حاضر با وجود اینكه تعداد خودروها نسبت به سالهای پیش از اجرای طرح جامع كاهش آلودگی هوا حدود 5 برابر شده است، اعلام كرد: اما به غیر آلایندگی ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون كه به هیچ وجه ارتباطی با خودروها ندارد، میزان سایر آلاینده ها یا ثابت شده و یا كاهش چشمگیری داشته است.
به گفته وی تولید آلاینده ذرات معلق كه در حال حاضر مهمترین عامل ناسالم شدن هوای تهران است به دلیل فعالیت های بیابان زایی، جنگل زدایی و فعالیت های عمرانی شبانه بدون رعایت استانداردها، ایجاد شده و ربطی به استاندارد خودروها و سوخت ندارد.
وی با بیان اینكه در حال حاضر با اینكه در پدیده اینورژن قرار داریم، سرعت وزش باد در تهران بسیار كم است، به غیر از شاخص ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون میزان بقیه آلاینده ها پایین تر از حد استاندارد است.
وی در پاسخ به یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه آمارهای ضد و نقیضی در خصوص تعداد كشته شدگان براساس آلودگی هوا از سوی ارگان های مختلف، مانند بهشت زهرا و وزارت بهداشت اعلام می شوند، گفت: تاكنون گزارش رسمی از وزارت بهداشت كه تنها مرجع قانونی اعلام آمار تلفات براثر آلودگی هواست، دریافت نكرده ایم و دیگر آمارها را نه تأیید و نه رد می كنیم.
شاعری با اشاره به این كه تنها 310 نفر و یا 4 هزار نفر تحت تأثیر آلودگی هوا نیستند، بلكه همه مردم ایران تحت تأثیر آلودگی هوا بوده و تاكنون 70 تا 75 نوع بیما ری مؤثر از آلودگی هوا و آلودگی زیست محیطی شناسایی شده اند.
وی تصریح كرد: وزارت نفت برای رعایت استاندارد سوخت تاكنون بیش از 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری كرده كه 10 میلیارد آن در حال حاضر هزینه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha