سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 40746
سلامت نیوز :كودكان و رایانه این روزگار جدایی‌ناپذیر هستند. كودكان با اشتیاق هرچه بیشتر برای دانستن از دنیای اطراف و اتصال به دنیاهای دورتر، پی بردن به دانسته‌های روز و صد البته غرق شدن در بازی‌های رایانه‌ای، از هر فرصتی استفاده می‌كنند تا خود را به محبوب‌ترین دوست خود كه همان رایانه، لپ‌تاپ، تبلت‌ها ... و هر وسیله‌ای كه راه اتصال آنان با دنیای مجازی را میسر می‌كند، برسانند.
به گزارش روزنامه ایران این اشتیاق و علاقه روز افزون كودكان، دغدغه هر روزه والدین آنها را نیز رقم می‌زند، اینكه چگونه همگام كودكان خود در دنیایی گام بردارند كه با سرعت زیاد در حال حركت و تغییر است و اصولاً بهترین برخورد با این دنیا چگونه است.

كارشناسان با انجام تحقیقات تخصصی به كمك والدین شتافته‌اند و با روش‌هایی پیشنهادی آنها را برای نزدیك شدن به دنیای دوست داشتنی مجازی كودكانشان و مراقبت فرزندانشان در برابر خطرات این دنیا همراهی كردند.
محققان می‌گویند نمی‌توان كودكان را از دنیای بازی‌های رایانه‌ای و گشت و گذار در دنیای مجازی دور نگه‌داشت اما می‌توان با استفاده از راهكارهایی مفید مانع از واردشدن آسیب از سوی خطراتی كه این دنیا فرزندان ما را تهدید می‌كند، شد.

انتخاب بازی‌های دارای كنترل
در خصوص بازی‌های رایانه‌ای والدین باید بازی‌هایی را انتخاب و در اختیار فرزندان قرار دهند كه خود اطلاع دقیق از آن داشته و از سلامت نوع بازی و محتوای آن باخبر باشند تا استفاده فرزندان وسرگرم شدن آنها با دنیای این بازی‌ها به سلامت روح و جسم آنها خدشه‌ای وارد نكند.

نظارت كلیدی
ساده‌ترین كاری كه یك پدر یا مادر برای محافظت غیرمحسوس از كودك خود زمان استفاده از وسایل متصل به دنیای مجازی می‌توانند انجام دهند این است كه سیستم رایانه خانه خارج از اتاق خواب قرار گیرد تا والدین در حال انجام كارهای خود قادر به نظارت بر بازی و فعالیت كودك در دنیای مجازی باشند.

كنترل زمان
مدت زمان بازی رایانه‌ای و استفاده كودكان از اینترنت باید محدود به زمانی باشد كه والدین تعیین می‌كنند و این زمان باید نه كم ونه زیاد باشد و از همه مهمتر اینكه به زمان استراحت و مطالعات درسی آنان صدمه نزند.
جذابیت دنیای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای برای كودكان پایان‌ناپذیر است و اگر نظارت مناسب والدین وجود نداشته باشد شاید كودك با ناآگاهی خود مدت زمان نامناسبی را وقف این فضا كرده كه هم به خواب و خوراك وی صدمه زده و هم درس خواندن وی را تحت شعاع قرار می‌دهد، این در حالی است صدمات جسمی استفاده بیش ازحد از رایانه یا طولانی شدن بازی‌های رایانه‌ای به كودك، بسیار خطرناك تشخیص داده شده است.

تعیین قوانین خانگی
یكی از روش‌هایی كه ضمن جنبه محافظتی جنبه تربیتی نیز دارد تعیین قوانین خانگی ازسوی والدین برای كودكان است. در اغلب موارد شاهد بوده‌ایم كودك به راهنمایی از سوی والدین نیازمند است، او ناآگاهانه تنها برای پركردن وقت خود و مشغول كردن خود به سوی بازی‌های رایانه‌ای و استفاده از اینترنت كشیده می‌شود و این دنیا او را از تكالیف درسی دور نگه‌داشته و كاهش نمرات تحصیلی شروع بیشتر در خود فرو رفتن وی در دنیای مجازی است.
اینجا است كه والدین باید آگاهانه وارد عمل شده و با درایت به آنها آگاهی دهند كه با تنظیم برنامه‌ای مناسب و رعایت قوانین در طول هفته از دنیای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای در دوران تحصیل دور بوده و آخر هفته خود را با برنامه‌ریزی مناسب برای درس‌هایشان به بازی و گشت و گذار در دنیای مجازی بپردازند.
ایجاد كاهش توجه
محققان می‌گویند باید توجه دقیقی به زمان استفاده فرزندان‌مان از رایانه، لپ‌تاپ، تبلت،... و هر آنچه آنها را غرق دنیای اینترنتی می‌كند داشته باشیم زیرا بررسی‌ها گواه آن است كه حضور بیش از حد در این دنیا، جدای از بروز اعتیاد به دنیای مجازی، كاهش توجه و تمركز را به همراه خواهد داشت و بروز این بیماری در فرزندان یعنی سرآغاز شكست در مراحل تحصیلی و به مراتب ناموفق بودن آنها در مقاطع دیگر زندگی كه باید مورد توجه و دقت والدین قرار گیرد.
 
بازی‌های چاق‌كننده
برای سرگرم شدن با بازی‌های رایانه‌ای یا استفاده ازدنیای اینترنتی باید یك گوشه نشست و از حركت و تحرك فاصله گرفت، حضور طولانی مدت در دنیای بازی‌های رایانه‌ای و فضای اینترنتی كم كم موجب معضل چاقی می‌شود. معضلی كه زیاد هم برای كودكان و بخصوص نوجوانان ما كه این روزها به تناسب اندام خود توجه خاصی دارند دوست داشتنی نخواهد بود، این پیامد می‌تواند راهكار مناسبی برای دور نگه داشتن فرزندان از دنیای مجازی و میخكوب شدن در بازی‌های رایانه‌ای برای والدین باشد، آنها می‌توانند با آگاهی دادن به فرزندان از چاقی كه سلامت آنها را تهدید می‌كند دور كرده و فرزندان خود را از این راه ترغیب به دوری از بازی‌های رایانه‌ای و دنیای اینترنتی كنند.

در حلقه تنهایی
بعد ازیك مدت طولانی سرگرم دنیای اینترنتی بودن و غرق شدن در بازی‌های رایانه‌ای متوجه خواهید شد فرزندتان اعتمادبه‌نفس لازم برای حضور در جمع را از دست داده و ترجیح می‌دهد بیشتر در دنیای مجازی حضور داشته باشد تا دنیای حقیقی و این یعنی سرآغاز ورود به دنیای تنهایی، اینجا است كه والدین باید نقش تربیتی خود را ایفا كرده وبا تشویق كودك به بازی با هم سن و سال‌های خود و بیرون كشیدن وی از دنیای تنهایی او را از خطر عدم اعتماد به نفس نجات دهند.
البته باید توجه داشت بازی‌های رایانه‌ای دركنار بدی‌هایی كه تاكنون برشمردیم خوبی‌هایی نیز دارند.
كمك به افزایش یادگیری، مهارت‌ حل مسئله، هماهنگی و مهارت‌های تشخیص مسیر حركت درست از نمونه‌های مثبت استفاده از بازی‌های رایانه است. این بازی‌ها علاقه فرزندان به تفكر را بالا برده و به آنها كمك می‌كند دركمترین زمان ممكن بهترین انتخاب را انجام دهند كه این عمل خود تمرین برای خوب فكر كردن است.
بازی‌های ماجراجویانه رایانه‌ای حتی در تقویت قوه تخیل كودك تأثیر مثبت خواهد داشت. متأسفانه سیستم اطلاعات در مورد مزایای مثبت بازی‌های رایانه‌ای فراهم نیست و این نبود اطلاعات باعث شده روش درست استفاده از آنها شناخته نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha