سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 40756
سلامت نیوز: یك متخصص مغز و اعصاب با بیان این كه سندرم پای بیقرار از جمله علل بی‌خوابی است، گفت: استرس در تشدید علائم سندرم پای بیقرار موثر است.

دكتر سید مسعود نبوی در گفت وگو با ایسنا، درباره علل بروز عارضه سندرم پای بیقرار توضیح داد: سندرم پای بیقرار دو علت شایع دارد. برخورداری از یك زمینه ژنتیكی و یا ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند باعث بروز این عارضه شود.

وی با بیان این كه یكی از علل شایع ایجاد سندرم پای بیقرار در زنان كمبود ذخایر آهن است، گفت: فقر آهن در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن مغزو اعصاب ایران، درباره آمار فراگیری این بیماری در كشور توضیح داد: شیوع پای بیقرار در ایران بالا نیست با این حال بیماری نادری هم نبوده و این مشكل را بسیاری اوقات در مطب‌ها مشاهده می‌كنیم.

نبوی افزود: بیمارانی كه با علائم «پای بیقرار» مراجعه می‌كنند را از نظر میزان ذخایر آهن و سایر عوامل مورد بررسی قرار می دهیم.

این متخصص مغزو اعصاب ضمن بیان این كه سندرم پای بیقرار یک اختلال حرکتی است که به صورت یک اضطرار برای حرکت دادن پاها در زمان خواب خود را نشان می‌دهد، گفت: این افراد با مشكلی در حین خواب روبرو نیستند، اما در به خواب رفتن دچار اشكال هستند چرا كه وقتی این افراد قصد استراحت دارند، ناچارند برای رفع احساسی چون مورمور شدن یا حرکت حشرات روی پوست، پای خود را مالش و حركت دهند و یا این كه تمایل پیدا می‌كنند راه بروند.

وی اضافه كرد: این بیماران زمانی كه این كار را انجام می‌دهند از مشكلی كه دارند رهایی پیدا می‌كنند، اما به محض دراز كشیدن در رختخواب، علائم مجدد شروع می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب، با اشاره به اینكه سندرم پای بیقرار از جمله علل بی‌خوابی است، اظهار كرد: استرس هم در تشدید علائم سندرم پای بیقرار تاثیر دارد. همچنین زمینه ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، نارسایی كلیوی، اختلالات تیروئیدی و گاه ضایعات مغز و نخاع و حتی بیماری ام اس هم می‌تواند در بروز بیماری‌ تاثیرگذار باشد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: این بیماری با بكارگیری راهكارهای درمانی موجود تا حد زیادی بهبود می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha