سلامت نیوز: ایدز اگرچه بیماری شناخته شده‌ای است، اما اسمش هنوز هم ترسناك است. این وحشت را 23 هزار و 500 نفری كه طبق آخرین آمار وزارت بهداشت اچ‌.آی.وی مثبت دارند و شناسایی شده‌اند بهتر درك می‌كنند و البته آن 3168 نفری كه ابتلایشان به ایدز محرز شده بیشتر.

اگر چه آمارها نشان می‌دهد كه 4/46 درصد مبتلایان به این بیماری 25 تا 34 ساله‌اند، اما این مساله هرگز سبب نمی‌شود تا نگرانی‌ها نسبت به كشیده شدن این بیماری به سمت دانش‌آموزان مدارس در هر 3 مقطع تحصیلی از بین برود. رئیس گروه سلامت مركز تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مسوولی است كه هرچند در لفافه، اما از وجود دانش‌آموزان مبتلا به ایدز در مدارس سخن می‌گوید؛ دانش‌آموزانی كه به‌زعم او نباید به خاطر بیماری‌شان از تحصیل محروم شوند، اما به خاطر سلیقه‌ای عمل كردن بعضی مدیران آنها از مدارس اخراج می‌شوند.

 مهناز تسلیمی به مهر این‌گونه توضیح می‌دهد كه طبق برنامه استراتژیك سوم ایدز كه از سوی شورای عالی سلامت و كمیته پایش و ارزیابی برنامه ایدز به آموزش و پرورش ابلاغ شده، نباید در ادامه تحصیل دانش‌آموزان مبتلا محدودیتی ایجاد شود، چرا كه این افراد و خانواده‌هایشان بیش از هر چیز به حمایت‌های عاطفی نیاز دارند و اخراج آنان از مدرسه تنها فشارهای روانی‌شان را تشدید می‌كند.

البته به جز رئیس گروه سلامت مركز تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش افراد زیاد دیگری نیز وجود دارند كه معتقدند ابتلای یك دانش‌آموز به اچ.آی.وی و ایدز نباید مانع ادامه تحصیلش باشد، ولی با این وجود آنهایی كه از ایدز و شیوع آن در مدارس می‌ترسند، هنوز هم طرد كردن فرد مبتلا را به مواجه شدن با عواقب نگهداری این فرد در مدرسه ترجیح می‌دهند. البته شاید بخشی از این نگرانی‌ها به‌جا باشد، چون اطلاعات بهداشتی اغلب دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بویژه در مناطق كمتر توسعه‌یافته كشور به اندازه‌ای نیست تا دیگران را نسبت به منتقل نشدن صد درصدی بیماری مطمئن كند، ضمن آن‌كه برنامه‌های پیشگیری از ایدز در مدارس نیز آنقدر پیشرفته و منظم نیست تا خاطر افراد سالم را كاملا جمع كند.

 البته مهناز تسلیمی با استناد به بندهای برنامه استراتژیك سوم ایدز اعلام می‌كند كه آموزش و اطلاع‌رسانی به گروه‌های مخاطب یعنی معلم و دانش‌آموزان از طریق كتاب‌های درسی و اجرای برنامه‌های مختلف آگاه‌سازی در فواصل متعدد از جمله برنامه‌های پیش روی آموزش و پرورش است، این در شرایطی است كه گفته‌های او با برخی از مسوولان این وزارتخانه همخوانی ندارد.

در سال‌های گذشته مدیران كل دفتر بهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش بارها از اختصاص نیافتن بودجه یا بودجه‌های ناچیز برای پیشگیری از اچ.آی.وی و ایدز به این وزارتخانه گلایه كرده‌اند و حتی برخی از مدیران نظام آموزش از برخوردهای محافظه‌كارانه آموزش و پرورش با بیماری ایدز انتقاد كرده، این در حالی است كه مینو محرز عضو شناخته شده كمیته كشوری ایدز وزارت بهداشت نیز تا كنون چندین بار به كافی نبودن اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری در مدارس اشاره كرده است.

البته هر سال همزمان با روز جهانی مقابله با ایدز زنگ پیشگیری از این بیماری در مدارس سراسر كشور نواخته می‌شود و در استان‌های مختلف راه‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز درمقاطع سه‌گانه تحصیلی بویژه در دبیرستان‌ها آموزش داده می‌شود، ولی با این حال رشد آمار مبتلایان به ایدز در كشور آنقدر اهمیت دارد كه به مدارس و مصون نگه داشتن دانش‌آموزان از این بیماری با نگاه ویژه‌تری نگریسته شود، بویژه حالا كه آخرین آمارهای وزارت بهداشت، سهم تزریق با سرنگ‌های مشترك در انتقال ایدز را 8/69 درصد و سهم روابط جنسی را 1/10 درصد اعلام كرده است، یعنی 2 خطر عمده‌ای كه بی‌شك دانش‌آموزان بویژه دبیرستانی‌ها را تهدید می‌كند.
منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha