سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 40781
سلامت نیوز: مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از دل‌دردهای بسیار نیز خطرناک در بچه‌های دیابتی است که ممکن است حتی با خطر مرگ همراه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی اکبر سیاری در مورد انواع دل‌دردها در کودکان اظهار داشت: در تعریف دل دردها باید گفت دل درد، دردی است که ناگهانی شروع می‌شود و آغاز و پایانش مشخص است و به دو دسته تقسیم می‌شود یا علت طبی دارد که نیاز به مراقبت دارد یا نیاز به مداخله جراحی دارد. دل دردهایی که نیاز به مداخله جراحی دارد به چند گروه شامل آپاندیسیت، در هم رفتن روده‌ها و فتخ هستند.

وی افزود: بیماری اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اطفال است. دل‌دردها در کودکان ممکن است علتی داشته باشد که نیاز به مداخله جراحی در آن باشد. دل‌دردهایی که به مداخله جراحی نیاز دارد. شامل کودکانی است که کودک سالم است نیمه شب از خواب بیدار می‌شود و ناگهان دچار دل درد می‌شود. دست و پایش را در داخل شکمش جمع کرده و بعد استفراغ می‌کند.این کودک ممکن است دچار فرورفتگی روده نیز شده باشد.
 
مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همچنین کودکی که فتخ ناحیه مقعدی دارد و برجسته شده و جا نمی‌رود بچه شروع به گریه می‌کند. این کودکان نیز نیاز به مداخله فوری جراحی دارند و باید توسط دکتر جراح ویزیت شوند.

وی اضافه کرد: گاهی بیضه در پسرها دچار چرخش می‌شود و درد ناگهانی حاصل می‌شود و بچه دچار استفراغ و درد می‌شود. این حالت نیز به مداخله فوری نیاز دارد؛ همچنین آپاندیسیت نیز از علل دل درد است که در کودکان کوچک نادر است اما در نوجوانان شایع‌تر است.

سیاری گفت: فرد دچار درد در اطراف ناف شده و این درد در ناحیه تحتانی راست شکم مستقر می‌‌شود و ادامه پیدا می‌کند. این بچه‌ها نیز نیاز به معاینه سریع توسط پزشک و جراح دارند.

این فوق تخصص گوارش اطفال تصریح کرد: گروه دیگر دل‌دردهایی هستند که نیاز به مداخله جراحی ندارند ولی باید توجه کنیم بچه‌ای که دچار سرماخوردگی شده و آبریزش دارد نیز ممکن است دچار دل‌درد شود. همچنین کودکی که دچار عفونت‌های ادراری می‌شود ممکن است که با دل‌درد مراجعه کند.

وی تأکید کرد: یکی از دل‌دردهای طبی که بسیار نیز خطرناک است و باید والدین مواظب آن باشند در بچه‌های دیابتی است. دیابت را ممکن است در کودک تشخیص ندهیم اما ناگهان کودک با یک دل درد مراجعه می‌کند و در هنگام معاینه مشخص می‌شود که از دل درد شکایت دارد. اگر همراه با افزایش دفع ادرار و پرنوشی نیز باشد باید نگران این موضوع بود و خطرناک است . اگر این موضوع را درست تشخیص ندهیم ممکن است حتی با خطر مرگ همراه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha