سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 40783
سلامت نیوز : یافته‌های روانشناسان نشان می‌دهد که ۴۹ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان ناباروری را بدترین تجربة زندگی خود عنوان کرده‌اند. نازایی مشکلی زنانه نیست، بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند. این مشکل در زنان حدود ۴۰‬درصد، مردان ۴۰‬درصد و در‪ ۲۰‬درصد موارد هم، شامل زن و مرد می‌شود.
سایه شوم نازایی بر سر 3 میلیون زوج ایرانی سایه افکنده است. مرضی که این روزها از امواج موبایل، لب‌تاپ‌ و خوردن سوسیس و کالباس هم به وجود می‌آید.
به گزارش قانون، از هر 100 زوج ایرانی، ده زوج با مشکلات ناباروری روبرو هستند. آمار دیگر هم می‌گویند 15 درصد زوج‌های کشورمان نابارور هستند، یعنی سه میلیون زوج ایرانی.
ناباروری به ناتوانی در بارداری پس از یک‌ سال گفته می‌شود. حدود 85 درصد زوجین در سال اول و 93درصد در طی سال دوم زندگی مشترک، شانس بارداری دارند و بعد از سال دوم، شانس حاملگی کاهش پیدا می‌کند.
اگرچه کشور ما در ردیف 10 کشور برتر دنیا در درمان ناباروری قرار دارد، اما ناباروری به عنوان یکی از پنج علت اصلی طلاق در میان زوج های کشورمان شایع است
روانشناسان می‌گویند زنان و مردان به اشکال متفاوتی با اضطراب ناشی از ناباروری روبه‌رو می‌شوند. شایع‌ترین واکنش زوج‌ها در مواجهه با ناباروری، از دست دادن حق انتخاب در زندگی یا حداقل یک جنبة مهم آن، یعنی تصمیم‌گیری در مورد تعداد افراد خانواده است.
یافته‌های روانشناسان نشان می‌دهد که 49 درصد زنان و 25 درصد مردان ناباروری را بدترین تجربة زندگی خود عنوان کرده‌اند. زوج‌ها در مواجهه با ناباروری به ترتیب از مراحل ذهنی زیر گذر می‌کنند: تعجب و بهت، شوک، انکار، خشم، انزوا، احساس گناه، غم و اندوه، افسردگی و پذیرش.

ناباروری،‌فاکتوری زنانه یا مردانه؟

پژو هش‌ها نشان می‌دهد که نازایی مشکلی زنانه نیست، بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند. این مشکل در زنان حدود 40درصد، مردان 40درصد و در‎ 20درصد موارد هم، شامل زن و مرد می‌شود. اما مشکلات ناباوری بی‌شمار است، ‌از امواج موبایل تا خوردن سوسیس و کالباس و...
سرپرست یکی از مراکز تحقیقات ناباوروی افزایش سن، عوامل ژنتیکی، ابتلا به بیماری، عدم تخمک‌گذاری، بروز عفونت‌ها، اضطراب، چاقی، عوامل محیطی و شغلی، استفاده از مواد شیمیایی در بلند‌مدت، استعمال مواد مخدر و دخانیات را از دیگر عوامل تأثیر گذار در باروری زنان و مردان می‌داند. ضمن اینکه متخصصان مشکلات تخمک‌گذاری را از مهم‌ترین علت ناباروری زنان ایرانی می‌دانند.

عوامل محیطی هم دردسر ساز شده است
طبق گزارشهای سازمان بهداشت جهانی بیش از 80 میلیون زوج نابارور در جهان وجود دارند. سازمان بهداشت جهانی میزان ناباروری در جهان را حدود 10 تا 15 درصد گزارش کرده است.
با توجه به افزایش میزان ناباروری در دنیا می‌توان گفت یکی از شاخص‌های مؤثر در ایجاد این افزایش، عوامل محیطی است.
بررسی های مختلف نشان می‌دهد کسانی که نزدیک امواج موبایل قرار دارند، به خصوص اگر موبایل در جیب شلوار باشد، تأثیر امواج آن روی اسپرم و تخمک بیشتر و میزان ناباروری در چنین افرادی بیشتر است.
دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران می‌گوید استرس و اضطراب‌ به صورت غیرمستقیم در روند باروری اختلال ایجاد می‌کند. عوامل محیطی هم‌چون آلاینده‌های صوتی، تغییر رژیم غذایی و استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده، استفاده از مواد سرشار از افزودنی‌ها از جمله افزایش مصرف سوسیس و کالباس و ابتلا به انواع مسمومیت‌های ناشی از مواد آلوده به سموم از عوامل افزایش ناباروری به شمار می‌رود. عوامل محیطی دیگری همچون آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوا به خصوص در ایجاد ناباروری در مردان مؤثر است.
تحقیقات ناباروری مردان نشان داده که استفاده مداوم از لپ‌تاپ بر روی پا باعث اختلال در نطفه‌سازی در مردان می‌شود. جالب اینکه تأثیر برخی از موادی که در ظروف جدید نچسب به کار می‌‌رود از طریق مواد غذایی قابل‌انتقال و بر باروری مردان اثرگذار است. همچنین تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس و جیوه و مصرف زیاد الکل و بیماری دیابت بر ناباروری مردان تأثیر می‌گذارد.
به هرحال در کنار هزاران مرضی که این روزها مردان و زنان ایرانی را تهدید می‌کند‏، خطر نازایی هم با آمار سه میلیون نفر بیمار، خودی نشان داده که باید مورد توجه بیشتر مسئولان تغذیه و سلامت کشور قرار گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha