محمد تقی حلی‌ساز با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که برای بیمارستان‌ها پس از هدفمندسازی یارانه‌ها به وجود آمده است، اظهار داشت: تورم در حال حاضر چیزی در حدود 20 درصد به بالا است در صورتی که تعرفه‌های پزشکی 9 درصد اعلام شده و معنی آن این است که بیمارستان‌ها نسبت به قبل 11 درصد عقب هستند و این منهای بحث یارانه‌های حامل‌های انرژی است که کاملاً برداشته شده است.

سلامت نیوز: رئیس بیمارستان شهید چمران از توقف بهسازی و بازسازی بیمارستانها‌ به علت افزایش هزینه‌‌های بیمارستانی ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.

محمد تقی حلی‌ساز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که برای بیمارستان‌ها پس از هدفمندسازی یارانه‌ها به وجود آمده است، اظهار داشت: تورم در حال حاضر چیزی در حدود 20 درصد به بالا است در صورتی که تعرفه‌های پزشکی 9 درصد اعلام شده و معنی آن این است که بیمارستان‌ها نسبت به قبل 11 درصد عقب هستند و این منهای بحث یارانه‌های حامل‌های انرژی است که کاملاً برداشته شده است.

وی افزود: تعرفه‌ها نسبت به اندازه واقعی خودش توسط بیمه پرداخت نمی‌شود همچنین در زمینه تجهیزات پزشکی با توجه به مباحث افزایش ارز وجود اعداد و ارقام بالا رفته است و شرکت‌های بیمه نیز تعهداتشان را تغییر نداده‌اند.

سنگینی بسیار هزینه‌های درمانی بر دوش مردم

رئیس ببمارستان شهید چمران تهران تصریح کرد: مجموعه این موارد به سمتی پیش می‌رود که بار بیماری بر دوش مردم سنگینی کند که الان هم واقعاً همین طور است. زیرا مردم باید فقط ۳۰ درصد از هزینه درمان را پرداخت کنند اما اکنون خیلی بیشتر از این رقم بر دوش مردم سنگینی می‌کند.

توقف بازسازی بیمارستان‌ها

حلی‌ساز ادامه داد: این مسئله فشار مضاعفی به بیمار و مراکز درمانی وارد می‌کند به طوری که اکثر مراکز درمانی روند رشد بهسازی و بازسازی شان متوقف شده است برای اینکه بیمارستا‌ن‌ها بیشترین تمرکز خود را برای برآورد کردن هزینه‌های یومیه تمرکز کرده‌اند تا دچار کمبود نشوند.

ضعف در سیستم نظام ارجاع

وی بیان داشت: به نظر می‌آید برای این مسئله باید راهکار جدی لحاظ شود زیرا ما هنوز در دو مبحث سیستم ارجاع و سطح ‌بندی خدمات و بیمه‌ها موفق نشدیم این دو مبحث را به خوبی اجرایی کنیم تا بتوان هزینه‌های درمانی را از طریق بیمه‌ها پرداخت کرد زیرا سرانه بیمه‌ها معقول و منطقی نیست و مشکلات زیادی در پرداخت هزینه‌های بیماران‌ دیده می‌شود.

حلی‌ساز افزود: باید در این زمینه راهکاری صورت پذیرد تا بیمه‌ها تمام خدمات درمانی را با رعایت موارد سطح ‌بندی مناسب لحاظ کند مثلاً کسی که سرما خورده است نباید این فرد به فوق تخصص خون مراجعه کند و بیمه‌ها نیز لزومی ندارند که هزینه‌های چنین مواردی را پرداخت کنند.
 
وی بیان داشت: اگر سیستم ارجاع وجود داشته باشد و بیمه‌ها نیز وارد میدان شوند و هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند نه بیمار دغدغه خواهد داشت و نه مراکز درمانی دچار مشکل می‌شوند و گرنه اگر در این زمینه راهکاری اندیشیده نشود همین مسیر مشکلات را باید طی کنیم.

نارضایتی بیماران و بیمارستان‌ها

حلی ساز تصریح کرد: با وضعیت کنونی و افزایش هزینه‌های سرسام‌آور و گرانی آب، برق، گاز و دیگر موارد بیمارستان‌ها پس از هدفمندسازی یارانه‌ها بیماران باید بیشتر هزینه‌های درمانی خود را پرداخت کنند که این مسئله به هیچ وجه مورد رضایت بیماران و مراکز درمانی نیست.

ارائه دفترچه بیمه بدون تخصیص بودجه

حلی‌ساز در پاسخ به این پرسش که آیانظام ارجاع و پزشک خانواده تاکنون برای برطرف کردن این مسائل کمکی کرده است، گفت: خیر در سیستم اجرایی کنونی ما این مسائل را نداریم زیرا الان هر کسی می‌تواند به عالی‌ترین رتبه تخصصی مراجعه کند و از دفترچه‌های بیمه خود استفاده کند و یکی از اشکالات نیز همین است که این دفترچه‌ها آمده‌اند و متقاضیان خود را بالا برده‌اند یعنی سطح پوشش خودشان را از نظر بیمه‌ای افزایش داده اند ولی امکانات بالا نرفته است یعنی اعداد و رقمی که از قبل داشته‌اند به یک تعداد بیشتری تقسیم شده است.

فقدان پوشش بیمه‌ای بسیاری از داروها و خدمات

رئیس بیمارستان شهید چمران تصریح کرد: اکنون خیلی از خدمات به راحتی تحت پوشش قرار نمی‌گیرد مثلاً فلان دارو، فلان آزمایش و فلان عکس تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و علتش نیز آن است که بیمه‌ها آمده‌اند سطح متقاضیان بیمه‌شدگان خود را افزایش دادند در حالی که آن هزینه‌هایی که به این مسائل متصل است سرانه اش تغییر نکرده است.

حلی‌ساز بیان داشت: در حال حاضر بیمه ها بدون برنامه‌ریزی به علت افزایش هزینه ها سطح خدمات را پایین می‌آوردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha