سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات مولکولی و سلولی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان اعتیاد باید در رأس برنامه‌های سلامت کشور قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دنبال جلسه مشترک نخبگان و اندیشمندان حوزه مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر با مصطفی محمدنجار وزیر کشور و دبیرکل ستاد، محمدتقی جغتایی به‌عنوان یکی از نخبگان حاضر در آن جلسه گفت: در گذشته بیماری‌های روانی و همچنین اعتیاد جزو اختلالات بیولوژیک محسوب نمی‌شدند اما در تقسیم‌بندی جدید و طی دو دهه اخیر، اعتیاد در زمره بیماری‌های روانپزشکی قرار گرفت.

وی افزود: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اعتیاد یک بیماری اجتماعی، روانی و زیستی است. یعنی معتاد هم دارای مشکلات اجتماعی و هم مسائل روانی و زیستی است.

رئیس مرکز تحقیقات مولکولی و سلولی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اعتیاد بیماری است که جنبه بیولوژیک دارد، اظهار داشت: مفهوم بیولوژیکی اعتیاد این است که در معتاد، تغییراتی در ساختارهای عصبی وی رخ می‌دهد و این تغییرات نیز ممکن است در بخش‌هایی از مغز و در سطح مدارهای نورونی وی ایجاد شود.

جغتایی در ادامه، بررسی تغییرات ایجاد شده در مدارهای عصبی، پروتئین‌های سیستم عصبی و مدارهای نورونی نسبت به مواد مخدر، اثرات درمان‌های غیر دارویی بر ساختارهای بیولوژی، تغییرات داروهای مصرفی معتادان در ساختارهای بیولوژی، تغییرات داروهای مصرفی معتادان در ساختارهای عصبی فرد و دخالت عامل ژنتیک در اعتیاد را از جمله مطالعات حوزه بیولوژیکی اعتیاد برشمرد.

وی تصریح کرد: دخالت عامل ژنتیک در اعتیاد مدت‌هاست که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده و در این حوزه مطالعات وسیعی انجام شده و یافته‌های اولیه نیز نشان می‌دهد که برخی افراد استعداد ابتلاء به اعتیاد را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشک تهران خاطرنشان کرد: استعداد اعتیاد به این معنا است که محیط اطراف شرایطی را فراهم می‌کند که آن ژنی که در فرد استعداد شکوفا شدن در مورد اعتیاد را دارد، آشکار شود و وقتی هم که فرد در این شرایط قرار گیرد، معتاد خواهد شد.

جغتایی اضافه کرد: اهمیت این موضوع در این است که می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد فرد، کمک‌کننده خوبی باشد و افرادی هم که دارای این ژن هستند می‌بایست در اولویت اقدامات پیشگیرانه قرار گیرند؛ چرا که در خطر ابتلا به اعتیاد هستند.

وی با تأکید بر اینکه درمان اعتیاد باید در رأس توجه سیاست‌گذاران نظام سلامت کشور قرار گیرد، گفت: مردم در تحقیقی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، اعتیاد را مهمترین مشکلی برشمردند که سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد؛ زیرا اعتیاد علاوه بر خود فرد، خانواده و جامعه را نیز در معرض تهدید قرار می‌دهد و مشکلاتی را برای سلامت اجتماع به وجود می‌آورد.

جغتایی کسب لذت و فرار از مشکلات را از علل مهم گرایش افراد به اعتیاد برشمرد و گفت: نگاه مردم و جامعه نسبت به اعتیاد و معتاد می‌بایست تغییر کند، زیرا اعتیاد یک بیماری و معتاد یک بیمار است و باید به فرد معتاد کمک کرد تا به بهبودی کامل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha