سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 40791
سلامت نیوز: یك متخصص مغز و اعصاب گفت: حل جدول و حفظ کردن شعر باعث می‌شود سرعت پیدایش زوال عقل یا اختلال حافظه کندتر شود.

دکتر اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آلزایمر یک بیماری دژناراتیو مغزی است که حدودا در سن 60 سالگی شروع می‌شود و اغلب اولین علامت این بیماری اختلال در حافظه‌های كوتاه مدت است و تدریجا با پیشرفت بیماری تمام مراحل مختلف حافظه را دچار اختلال می‌کند به طوری که ممکن است گاهی بیمار قادر به صحبت کردن هم نباشد و به علت فراموشی که پیدا می‌کند، لغات مناسب برای تکلم را پیدا نکند.

وی در مورد علت این بیماری گفت: آلزایمر در افرادی که دچار زوال عقلی هستند و در سنین حدود 60سالگی ظاهر می‌شود ولی وقتی از زوال عقل صحبت می‌شود علل مختلفی دارد که یکی از علل آن آلزایمر است.

وی افزود: آلزایمر بیماری است که حدود کمتر از 1 درصد می‌تواند جنبه ارثی داشته باشد ولی علل دیگری برای آن مشخص نیست به جز آن که در دسته بیماری‌های دژناراتیو (تحلیل مغزی) مغزی است و شیوع این بیماری در مردان بیشتر است.

وی ادامه داد: آنچه که به عنوان بیماری آلزایمر در میان عامه مردم شناخته می‌شود در اکثر موارد آلزایمر نیست زیرا درست است که بیمار دچار زوال عقلی است ولی علل آن متعدد است.

دکتر اسلامی خاطرنشان کرد: زوال عقلی ممکن است ناشی از کمبود ویتامین‌ها یا کم کاری غدد تیروئید باشد و یا به علل بیماری‌های فشار خون، دیابت، خونریزی‌های مغزی و یا تومورهای مغزی باشد حتی در بعضی موارد کم خونی‌ها هم می‌توانند باعث اختلال حافظه شود.

وی تصریح کرد: آلزایمر یکی از بیماریهایی است که باعث اختلال حافظه می‌شود و افرادی که در سنین بالا دچار اختلال حافظه می‌شوند تحت عنوان زوال عقلی پیری گفته می‌شود که با آلزایمر متفاوت است.

وی در خصوص درمان این بیماری نیز گفت: گرچه برای درمان، داروهای مختلفی پیشنهاد می‌شود كه این داروها تنها سرعت پیدایش علائم را کند می‌کند ولی درمان قطعی ندارد.

دکتر اسلامی خاطرنشان كرد: برای پیشگیری از زوال عقلی بهتر است فاکتورهایی مثل فشار خون، قند و چربی بالا را کنترل کنیم. همچنین بعضی از اعمال مانند حل جدول، حفظ کردن شعر، خواندن کتاب و حفظ کردن مطالب زیاد باعث می‌شود سرعت پیدایش زوال عقلی یا اختلال حافظه کندتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha