سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 40793
سلامت نیوز: ذرات میكروسكوپی كوچكی كه هوای تهران را به تسخیر خود درآورده‌اند، هر روز بیشتر از دیروز ریه‌های تهرانی‌ها را تهدید می‌كنند. از روزی كه پایتخت نشینان بر سر سفره‌های هفت سین، لحظه سال نو را تجربه كردند تا امروز، تنها دو روز از سال را در هوای پاك تنفس كرده‌اند.

آلودگی-جریمه

تهرانی‌ها در حالی هر روز هوای ناسالم را به ریه‌های خود می‌كشند كه به گفته مهندس سید جعفر تشكری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، «147دستگاه واگن مترو در گمرك خاك می‌خورد.» اما مردم همچنان چشم به راه تامین اعتبار برای ترخیص این واگن‌ها هستند. این در حالی است كه از راهكارهای كاهش آلودگی هوای پایتخت و یكی از اصلی‌ترین محورهای طرح جامع كاهش آلودگی این كلانشهر، توسعه حمل و نقل عمومی است. از سوی دیگر همین چند روز پیش بود كه محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محط زیست وقتی درباره وضعیت عملكرد نهادهای دخیل در كاهش آلودگی هوای كلانشهرها، اظهارنظر می‌كرد،‌ توپ را به زمین شهرداری تهران انداخت و گفت: «همه خوب عمل كرده‌اند جز شهرداری تهران!»

تنفس در هوای آلوده در حالی سرنوشت امروز و روزهای آینده مردم تهران است كه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تحت كنترل بودن اوضاع، كاهش گازهای آلاینده و بهتر شدن هوا سخن می گوید.

تهرانی‌ها در حالی هر روز هوای ناسالم را به ریه‌های خود می‌كشند كه به گفته مهندس سید جعفر تشكری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، «147دستگاه واگن مترو در گمرك خاك می‌خورد.» اما مردم همچنان چشم به راه تامین اعتبار برای ترخیص این واگن‌ها هستند.

 كاهش عمر پایتخت نشین ها


    از سوی دیگر معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به این كه آلودگی هوا مستقیما موجب مرگ نمی شود، گفت: كسانی كه در تهران زندگی می كنند، عمرشان به دلیل آلودگی هوا كمتر می شود.

    محمودی در گفت وگو با فارس افزود: كاهش ساعت كاری ادارات به دلیل تاثیر در كاهش ترافیك شهر تهران و آلودگی هوا ادامه دارد و استانداری برنامه ای برای كاهش مجدد ساعت كاری ادارات ندارد.

    وی به شهروندان تهرانی توصیه كرد: باتوجه به این كه در حال حاضر در شرایط ناسالم هستیم، همشهریان از وسیله شخصی كمتر استفاده كنند و به خاطر همكاری جمعی و سلامت خود و فرزندانشان این كار را انجام دهند.
الودگی هوا

  معاون عمرانی استاندار تهران درباره افزایش كیفیت سوخت نیز گفت: هر چه تكنولوژی افزایش پیدا می كند استاندارد كیفیت سوخت هم افزایش می یابد. زمانی استاندارد سوختمان یورو 3 بود، الان یورو 4 است و در آینده استاندارد یورو 5 در استان تهران اجرایی می شود.

    وی گفت: براساس طرح جامع 5 ساله كاهش تولیدی آلودگی هوا جزو وظایف وزارت نفت است كه استاندارد سوخت تمامی پالایشگاه ها را بالاببرد تا سموم كمتری تولید شود.
    تنها 2 روز هوای «پاك» در تهران

    از سوی دیگر به گفته مدیرعامل شركت كنترل و كیفیت هوای تهران، پایتخت نشینان امسال تنها 2 روز هوای «پاك» تنفس كردند.

    یوسف رشیدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این كه در پی ادامه پایداری جوی در پایتخت شاخص هوای تهران همچنان در شرایط «ناسالم» است، گفت: آمارها نشان می دهد از ابتدای سال جاری تاكنون هوای تهران 105 روز در شرایط «سالم»، 163 روز «ناسالم»، 3 روز «بسیار ناسالم» و 2 روز در شرایط «پاك» بوده است.

    وی افزود: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت آلاینده های منوكسیدكربن، دی اكسید گوگرد و ذرات معلق كمتر از10میكرون نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده و از میزان غلظت آلاینده های ازون، دی اكسید نیتروژن و ذرات معلق كمتر از 5 / 2 میكرون كاسته شده است، به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از 5 / 2 میكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كیفیت هوا هم اكنون درشرایط «ناسالم» برای گروه های حساس است.

مدعی‌العموم است كه باید از مسئولانی كه با عدم پرداخت اعتبارات حمل و نقل عمومی سبب رسیدن هوای تهران به این میزان از آلودگی شده‌اند، شكایت كند

    مدیرعامل شركت كنترل و كیفیت هوای تهران تصریح كرد: گزارش هواشناسی حاكی از آسمانی صاف در پاره ای از نقاط غبارآلود است كه به این ترتیب انتظار می رود شاخص كیفیت هوا در شرایط «ناسالم» برای گروه های حساس باقی بماند.

گویی سرنخ این كلاف سردرگم كه با عنوان آلودگی هوا از آن نام می‌برند خیال پیدا شدن ندارد و در این میان به گفته محسن نریمان نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس این «مردم تهران هستند كه هزینه سرپیچی دولت از اجرای قانون را می‌پردازند.»گزارش 9ماهه شركت كنترل كیفیت هوای تهران نشان می‌دهد كه در 275 روزی كه از سال 90 می‌گذرد، تهرانی‌ها فقط در دو روز هوای پاك را نفس كشیدند، این در حالی است كه طی همین نه ماه، شهروندان تهرانی 169 روز هوای ناسالم را استنشاق كرده و در این میان حتی 3 روز نیز وضعیت بسیار ناسالم را تجربه كرده‌اند و این یعنی در 273 روز به بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و كودكان توصیه شده است تا از تردد در هوای آزاد خودداری كنند!

آخر همین كه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، آلاینده‌ها را بیشتر از حد مجاز نشان می‌دهند، آمار بیماران مراجعه كننده به اورژانس افزایش می‌یابد. با این همه هنوز هیچ آماری از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا منتشر نشده است. اظهارنظرها متفاوت است یكی پزشكی قانونی را مسئول ارائه این آمار می‌داند و دیگری از دستگاه قضا می‌خواهد تا وارد عمل شود و به طور جدی مقصران آلودگی هوای پایتخت را مورد پیگرد قرار دهد.

با این همه نه از پیگرد مقصران خبری هست و نه از ارائه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا. چراكه محمود خدا دوست رئیس مركز تحقیقات پزشكی قانونی كشور در این باره اعلام كرده است: «هیچ مرجع و دستگاهی كه بتواند مرگ ناشی از تاثیر مستقیم آلودگی هوا را تشخیص دهد وجود ندارد.» گزارش شركت كنترل كیفیت هوای پایتخت نشان می‌دهد، پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها كه در بی‌خبری سازمان حفاظت محیط‌زیست مصوب شد، برای هوای تهران فاجعه می‌آفریند.

دولت اگر خودروهای فرسوده را از تهران خارج می‌كرد و یارانه مترو و اتوبوسرانی و بودجه حمل و نقل عمومی را پرداخت می‌كرد، امروز در گودال آلودگی هوای تهران گرفتار نمی‌شد

جای خالی دادستانی

سه سال پیش بود كه پای دادستانی با تذكر دادستان وقت كل كشور به ارگانهای مسئول پیگیری آلودگی هوای تهران به پرونده آلودگی هوای پایتخت باز شد. پس از آن و در سال گذشته نیزجعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام كرد كه «مردم می‌توانند در صورت بروز هرگونه نقض حقوق شهروندی به علت آلودگی هوا به دادسراها شكایت كنند.» با این همه هنوز اقدامی جدی در این زمینه از سوی دادستانی دیده نشده است چرا كه به گفته محسن نریمان نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس این «مدعی‌العموم است كه باید از مسئولانی كه با عدم پرداخت اعتبارات حمل و نقل عمومی سبب رسیدن هوای تهران به این میزان از آلودگی شده‌اند، شكایت كند.» او می‌گوید: «دولت اگر خودروهای فرسوده را از تهران خارج می‌كرد و یارانه مترو و اتوبوسرانی و بودجه حمل و نقل عمومی را پرداخت می‌كرد، امروز در گودال آلودگی هوای تهران گرفتار نمی‌شد.

آسمان آبی-کاهش آلودگی هوا

شهرداری تهران در سه سال اخیر از هر راهی برای متقاعد كردن دولت استفاده كرده، با این وجود دولت بودجه حمل و نقل عمومی را پرداخت نكرد و همین امر باعث عدم گسترش لازم این بخش شده است.» نریمان با بیان اینكه در حال حاضر انبوه شهروندان بیمار ناشی از آلودگی هوا روی دست مسئولان مانده‌اند، گفت: «اگر مسئولان دولت دلسوز مردم تهران هستند چرا تسویه حساب درگیری‌های سیاسی خود را با هزینه جان مردم تهران انجام می‌دهند ؟ قوه قضائیه و مدعی العموم می‌توانند از افراد و دستگاه‌هایی كه حال و روز تهران و مردم آن را به این جا رسانده‌اند، شكایت كنند.»موسی قربانی عضو كمیسیون قضایی مجلس در این باره به تهران امروز می‌گوید: «دستگاه قضایی به دو طریق می‌تواند به مسائل مختلف ورود پیدا كند. اول در بحث شكایت اشخاص است. یعنی موجود بودن شاكی خصوصی و دیگر، مواقعی كه منافع عمومی و حقوق عمومی مطرح باشد و مدعی العموم وارد عمل شود.»

او ادامه می دهد: «قاعدتا این زمان امكان‌پذیر است كه عنصر قانونی، قانونی كه آن مسئله را جرم بداند، انگیزه‌های مجرمانه و عنصر مادی جرم موجود باشد. مثلا در نظر بگیرید عربده كشی و ایجاد ناامنی، در قوانین فعلی ما جرم محسوب شده و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است. بنابراین مدعی العموم تنها می‌تواند در محلی ورود پیدا كند كه قانون موجود باشد.»او انتقاد به خلأ قانونی را وارد می‌داند و می‌گوید: «ما قانونی كه دستگاه قضایی بتواند مثلا سازمان حفاظت محیط‌زیست را به عنوان متولی محیط‌زیست كشور بر اساس آن مجازات كند نداریم. برنامه‌های دوم تا پنجم توسعه دولت را مكلف به كاهش آلودگی هوای كلانشهرها كرده است اما در این برنامه نیامده كه اگر این اقدام انجام نشد كدام دستگاه مورد مواخذه قرار گیرد؟»

تهرانی‌ها با هر دم آلاینده‌ها را به ریه‌های خود می‌برند و مواد سرطان زا را جذب بدن می‌كنند! تنها در آذر ماه، تهرانی‌ها 23 روز ناسالم را به شب رسانده‌اند. اما همچنان واگن‌های مترو معطل اعتبارهستند و در گمرك باقی مانده‌اند.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha