سلامت نیوز: یک عضو هیات علمی دانشگاه گفت: سیستم‌های كنترل آلودگی در كشور به‌خوبی مدیریت نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ نعمت‌الله جعفرزاده،عضو هیات علمی دانشگاه در همایش پایش لحظه‌ای آلودگی هوا، اظهار كرد: سازمان حفاظت محیط زیست در همه كشورها از جمله ایران این حق را دارد كه ماهانه اطلاعاتی از منابع آلاینده در اختیار داشته باشد و در كشورهای پیشرفته با مراجعه به سامانه‌های اطلاعاتی زیست محیطی می‌توان اطلاعات مربوط به منابع آلاینده را دریافت كرد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید در پی ایجاد یك سامانه اطلاعاتی باشد و برای آن‌كه این سامانه اطلاعاتی بر اساس پایش لحظه‌ای محقق شود باید سه مورد را در نظر داشت. نخست این‌كه صنایع این توان را داشته باشند كه پایش لحظه‌ای را به صورت مستمر انجام دهند؛ مورد دوم این‌كه اگر اطلاعاتی تولید می‌شود سازمان حفاظت محیط زیست هم یك دریافت‌كننده مناسب داشته باشد كه بتواند اطلاعات را پردازش كند. مورد سوم هم خروجی اطلاعات است.

جعفرزاده تصریح كرد: باید دستورالعملی فراگیر برای هر كدام از این بخش‌ها وجود داشته باشد، در غیر این صورت همه صحبت‌ها و اظهار نظرها در حوزه محیط زیست بر اساس حدس و گمان خواهد بود.

وی با بیان این‌كه مدیریت سیستم‌های كنترل آلودگی در كشور مناسب نیست، خاطرنشان كرد: در زمینه سیستم‌های كنترل آلودگی باید سیاست‌گذاری وجود داشته باشد و سازمانی واحد این موضوع را كنترل كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه عنوان كرد: به عنوان مثال كارخانه‌ها و واحدهایی كه در زمینه صنعت فولاد در كشور فعالیت می‌كنند هر كدام راهكار و روش ویژه‌ای را برای حذف گرد و غبار در پیش گرفته‌اند؛ در چنین شرایطی تجارب و دانسته‌ها قابل انتقال نخواهند بود و در صورت بروز مشكل برای یك واحد، واحد دیگر امكان همكاری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در بخش‌ صنعت در كشور توان فنی و علمی و نگرش و دانش كنترل آلودگی وجود دارد، ولی به دلیل عدم وجود یك سیاست واحد برای كنترل آلودگی‌ها، این مشكل رفع نشده است. اگر بخشی‌نگری در سیاست‌های كنترل آلودگی تغییر نكند، هزینه‌هایی هنگفت بر صنعت تحمیل می‌شود.

جعفرزاده با اشاره به طرح كاهش آلودگی هوای شهر اهواز گفت: از سال 79 تا 81 مطالعات طرح كاهش آلودگی هوای شهر اهواز انجام شد. مهم‌ترین ویژگی این مطالعه این بود كه هیچ كدام از داده‌های تولید شده در این مطالعه را مشاور زیست‌محیطی انجام نداد و واحدهای آلاینده شهر اهواز اطلاعات و سهم خود در آلودگی شهر اهواز را مشخص و ارایه كردند و بر این اساس اولویت‌بندی انجام شد. بر اساس این مطالعه 156 پروژه برای كاهش 5/52 درصد آلودگی شهر اهواز در طول 10 سال تعریف شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تاكید كرد: با توجه به این‌كه 10 سال از زمان آغاز مطالعات این طرح گذشته است انتظار این بود كه 80 درصد اهداف پیش‌بینی شده محقق شوند، این در حالی است كه به دلیل معضل بخشی‌نگری، بخش عمده‌ای از پروژه‌های كلان این طرح اجرایی نشده است. در حال حاضر باید مطالعات بازنگری انجام شود كه این موضوع به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha