سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4083

سرپرست تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به قانون جامع كنترل دخانیات گفت: براساس این قانون مصرف سیگار در اماكن عمومی ممنوع بوده و برای آن جریمه نقدی 7 تا 10 هزار تومانی منظور شده است.

دكتر غلامرضا حیدری رییس كلینیك ترك دخانیات و سرپرست تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت و گو ایسنا، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: اگر دستورالعمل های اجرایی آن توسط وزارت بهداشت نهایی و به ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شود با توجه به وجود ستاد ملی مبارزه با دخانیات كه از روسای مختلف نهادهای دولتی تشكیل شده، انتظار می‌رود یك ضامن اجرایی برای رسیدن به اهداف قانون كلی دخانیات باشد.

وی تصریح كرد: با توجه به وجود بیش از 4 هزار ماده سمی در دود سیگار كه ناشی از سوختن كاغذ، توتون و مواد معطر اضافه شده به سیگار است تقریبا هیچ ارگانی در بدن از این دود در امان نیست. بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار شامل 20 نوع سرطان، بیماریهای مزمن ریوی، بیماری های عفونی، بیماری‌هایی كه در عروق كرونر قلب باعث ایست قلبی می‌شوند و بیماری‌های دستگاه گوارش است.

دكتر حیدری در ادامه افزود: بسیاری از نازایی‌ها در زنان و مردان، ناتوانی‌های جنسی و كمبود میل جنسی به علت مصرف سیگار است كه نشان دهنده نفوذ مواد سمی سیگار به تمامی اعضای بدن است.

وی بیماری‌های پوستی و چین و چروك هایی كه در افراد سیگاری دیده می شود را ناشی از مصرف سیگارعنوان كرد و اظهار داشت: بنابراین می‌توان سیگار را اولین علت ناتوانی و بروز بیماریها نام برد. همانطور كه سازمان بهداشت جهان، سیگار را اولین علت قابل پیشگیری مرگ و میر در دنیا می‌داند.

سرپرست تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه بیش از 5 میلیون نفر در سال به علت مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند، اذعان داشت: آمار قربانیان احتمالا تا 15 سال آینده به رقمی حدود10 میلیون نفر در سال خواهد رسید البته از این میزان بیش از 70 درصد قربانیان در كشورهای در حال توسعه هستند.

حیدری با بیان این كه الگوی مصرف سیگار در دنیا الگویی متفاوت است، تصریح كرد: در كشورهای پیشرفته مصرف سیگار در بین زنان و مردان یكسان است و در سالهای گذشته در همین كشورها شیوع آن در مردان بیشتر بوده است. مصرف سیگار در كشور ما هم حدود 27 درصد در مردان و 5 درصد در زنان می‌باشد اما با گذشت زمان ما هم از همان الگوی كشورهای پیشرفته تبعیت خواهیم كرد. بنابراین در 20 سال آینده مصرف سیگار در بین زنان و مردان در كشور ما هم برابر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب سال گذشته مجلس به ایسنا گفت: با تصویب این قانون، ابزار قانونی مهمی در اختیار دولت قرار گرفت كه با استفاده از آن بتواند نتایج خوبی در كنترل مصرف سیگارداشته باشد و در سال 86 باید منتظر تحقق آرمان‌ها در رابطه با مبارزه با دخانیات بود.

سرپرست تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پایان با اشاره به این كه براساس این قانون مصرف سیگار در اماكن عمومی ممنوع بوده و جریمه نقدی برای آن منظور شده است، ابراز امیدواری كرد كه با پیگیری و مساعدت دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه اجرایی شدن آن و تحقق اهداف این قانون فراهم شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha