چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 40834
سلامت نیوز: وقتی هوای آلوده وارد بدن می شود خون نیز آلوده می گردد و مغز قادر به انجام فعالیت های مثبت نمی باشد.

دکتر ایرج خسرو نیا، متخصص داخلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی هوا آلوده است خون نیز آلوده می شود، همچنین باعث اختلال در اکسیژن رسانی به قلب و کبد می شود و مغز قادر نیست کارها را آن طور که باید انجام دهد که از جمله این اختلالات  آموزش کودکان است.

وی در خصوص اثر گذاری آلودگی هوا در سنین مختلف کودکان تاکید کرد: هر چه سن کودک کمتر باشد خطر اینکه در معرض آلودگی قرار بگیرد بیشتر است همین طور اگر افرا مسن باشند یا بیماری خاصی داشته باشند بیشتر در معرض بیماری قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: از مهم ترین علائمی که آلودگی هوا ایجاد می کند می توان به تنگی نفس، عدم تعادل فکری، عدم تعادل در راه رفتن، بی اشتهایی، سرگیجه،‌حالت تهوع و استفراغ  اشاره کرد.
خسرو نیا تاکید کرد: هر چه غلظت آلاینده های هوا بیشتر باشد علائم سریعتر بروز می کند.
این متخصص داخلی در خصوص اقدامات صورت گرفته در هوای آلوده گفت: کودکانمان را از هوای آلوده دور کنیم و یا از ماسک، شیر ، لبنیات،میوه جات و سبزیجات استفاده کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: در هوای آلوده بهتر است از ماسک استفاده شود زیرا تنفس هوای آلوده تمامی حس ها را با کمبود مواجه می کند و حس های بویایی، چشایی و بینایی را مختل می کند.
همچنین در ادامه دکتر نیستانی متخصص تغذیه گفت: مسئله آلودگی هوا در کلان شهرها خصوصا تهران موضوع پیچیده ای است اینکه آیا بشود با تدابیر تغذیه ای اثر آن را از بین برد واقعیت ندارد.
وی افزود: اگر بدن در معرض سلامت نباشد مطمئنا وضعیت تغذیه هم دچار اختلال می شود و در برابر عوامل بیماری زا حساس تر می شود.

مسمومیت های حاد، سردرد، آبریزش از چشم، این حالت ها در مواقعی که غلظت آلاینده ها فراتر می رود بیشتر می شود و افرادی که در محل های پر رفت و آمد ، ترمینال ها و مراکز شهر هستند بیشتر مسمومیت ها را تجربه می کنند.

وی تصریح کرد: افزایش غلظت سرب که در مناطق آلوده است اثرات متعددی روی خون دارد باعث کم خونی، کندی قوای ذهنی، بد غذایی ، بی اشتهایی و کاهش وزن می شود.
این آلاینده ها از طریق دستگاه تنفس وارد بدن ما می شود این درست نیست که برای مقابله با بیماری ها لیوان شیر بنوشیم بلکه باعث می شود co و سرب از طریق دستگاه تنفس جذب بدن شود.

وی برای مقابله با آلاینده ها گفت: دراین مواقع باید از آنتی اکسیدان ها استفاده کرد و میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خود و کودکان قرار دهیم زیرا میوه ها و سبزیجات دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha