سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هر نخ سیگار 4 هزار ماده شیمیایی و 20 ماده سمی و سرطان زا وجود دارد که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سید امیر آل داوود با اشاره به اینکه در هر نخ سیگار موادی خطرناک سمی همچون سیانور، بنزن، فلزات سنگین، سرب و کرم است که با استنشاق آن وارد بدن می شود، اظهار داشت: این مواد در دراز مدت موجب بروز سرطان هایی از جمله ریه، حنجره، حفره دهان، حلق، مری، معده، لوزالمعده، کلیه، مثانه و دهانه رحم می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه خطر ابتلا به سرطان ریه با میزان مصرف روزانه و سن شروع سیگار ارتباط مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: درافراد15 تا 64ساله ای که مصرف دخانیات را از سن 15سالگی شروع کرده اند، 3برابر افرادی است که سن شروع مصرف دخانیات آنها 25 سالگی بوده است.

استادیار گروه رادیو تراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به دنبال قطع مصرف دخانیات خطر نسبی ایجادسرطان به طورقابل توجهی کاهش می یابد، اظهار داشت: بهترین راه پیشگیری از سرطان های مرتبط با سیگار نکشیدن آن است.

دکتر سید امیر آل داوود با بیان اینکه کودکان و همسر فردی که سیگار می کشد نیز در معرض استنشاق مواد سمی و در نتیجه ابتلا به سرطان قرار دارند، اظهار داشت: در استعمال دخانیات تنها خود فرد در معرض بروز خطر و بیماری قرار ندارد بلکه دود سیگار بروز آسیب های جدی و خطرناک از جمله سرطان و بیماری های قلبی و عروقی در همسر و فرزندان و تمامی افرادی که در آن فضای بسته قرار دارند می شود.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود توده غیر طبیعی در هر قسمت از بدن، کاهش وزن بدون دلیل مشخص، خونریزی یا ترشح غیر عادی از هر منفذی از بدن مانند خون در ادرار، مدفوع یا خونریزی رحمی در زنان، زخمی که بهبود نمی‌یابد، خال جدید یا تغییر شکل خال قدیمی، تغییر در اجابت مزاج یا دفع ادرار، خشونت صدا یا سرفه‌های طولانی، گیر کردن غذا در گلو از علائم هشدار دهنده سرطان هستند و در صورت مشاهده این علائم در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه شود.

وی با بیان اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود، خاطر نشان کرد: با اجرای طرح های فرهنگ سازی و آموزشی و عزم جدی دولت در اجرای طرح های پیشگیرانه و محدودیت استعمال سیگار و دیگر دخانیات در محل های عمومی می توان در ارتقاء دانش و سلامت جامعه گام برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha