سلامت نیوز: رییس كل سازان نظام پزشكی با تاكید بر آن كه داروخانه یك مركز اطلاعات دارویی است كه مشاوره‌های دارویی را هم به بیماران و هم به پزشكان ارائه می‌كند، گفت: دریافت تعرفه حق فنی از سوی داروخانه‌ها حق قانونی است و دستگاه‌های دولتی باید به آن تمكین كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر شهاب الدین صدر در چهارمین همایش علمی داروسازان سراسر كشور گفت: در حال حاضر حدود 16 هزار دكترای داروسازی در خانواده بیش از 220 هزار نفری سازمان نظام پزشكی فعالند و خدمات قابل توجهی را به جامعه ارائه می‌كنند. بر این اساس نقش داروسازان در چرخه سلامت كشور بسیار مهم و موثر است. داروسازان در عرصه درمان، آموزش، پژوهش و همچنین در مراكز اطلاعات دارویی، خدمات موثری را ارائه می‌كنند.

وی افزود: داروسازان در عرصه های مختلف حوزه سلامت به ارائه خدمت می‌پردازند از جمله آن كه در ساخت و تولید دارو نقش جدی دارند و معمولا در شركت‌های تولید كننده دارویی و همچنین توزیع كننده دارو وظایف مهمی را بر عهده دارند. دانشكده‌های داروسازی نیز امروزه بسیار فعالند به طوری كه تعداد این دانشكده‌ها از یك دانشكده سال 1343 به دانشكده افزایش یافته‌ است و مسئولیت تربیت داروسازان را بر عهده دارند.

رییس كل سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه امروزه بیش از 95 درصد داروهای مصرفی كشور در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: سهم داروهای وارداتی گاهی سه درصد بوده و امروز حدود 5 درصد از داروهای كشور را داروهای وارداتی تشكیل می‌دهند. سال گذشته سهم داروهای وارداتی به لحاظ ارزش كمیت و نسبی و حتی تعداد مصرف این داروها به شكل‌های مختلف افزایش یافت. در زمینه تولید مواد اولیه دارو نیز دو نظریه در دنیا مطرح است. ابتدا آن كه مواد اولیه دارو مانند فرمولاسیون و بسته بندی باید در كشورهای مختلف تولید شود اما تكنولوژی و میزان بازار كار این موضوع سبب شده تا تعداد محدودی از كشورها به سمت تولید مواد اولیه داروها حركت كرده‌اند. كشور ایران نیز در این بخش قرار دارد. نظر دیگر آن است كه مواد اولیه داروها باید در كشورهای مختلف تولید شود چرا كه به دلیل مناسبات سیاسی، تحریم‌ها و تهدیدها ممكن است خللی در تامین مواد اولیه داروها ایجاد شود اما ایران به لحاظ تولید دارو در حال حاضر از این نظر مشكلی ندارد و تولید داخلی و واردات داروها در حال انجام است.

صدر ادامه داد: سیاست تولید دارو در كشور سیاست ملی بسیار خوبی است از طرف دیگر اطبا باید داروهای تولید داخل را تجویز كند و نیز باید از تولید داخلی دارو در كشور حمایت‌های لازم صورت گیرد. سازمان نظام پزشكی نیز از این موضوع حمایت می‌كند. همچنین لازم است كیفیت داروهای تولید داخل به نحوی باشد كه قابل رقابت با انواع خارجی آن باشد. شاخص كیفیت دارو شاخصی بسیار مهم است.

وی درباره نانومدیسین نیز گفت: در حال حاضر نانومدیسین در حوزه‌های مختلف تشخیصی، پروتزهای مختلف و همچنین حوزه داروسازی وارد شده و پیشرفت‌های خوبی داشته است. انتظار آن است كه دانشكده‌های داروسازی و صنعت داروسازی نیز به این مقوله توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه به مقوله طب سنتی و گیاهی اشاره كرد و گفت: باید مراكز تحقیقاتی كشور به صورت جدی تری در مقوله گیاهان دارویی فعالیت داشته باشند داروهای گیاهی باید به لحاظ كیفیت توان رقابت را با انواع خارجی داشته باشند و همچنین از دید مردم و اطبا نیز مورد قبول باشند. در مجموع لازم است از پوشش گیاهان دارویی كشور حداكثر بهره لازم برده شود.

قیمت دارو باید طبق مباحث كارشناسی تعیین شود/ قیمت پایین دارو زمینه قاچاق آن را فراهم می‌كند

صدر با اشاره به سرانه مصرف دارو در كشور گفت: در 12 سال گذشته میزان مصرف دارو به لحاظ عددی و همچنین سرانه قیمت افزایش یافته است كه این موضوع بسیار قابل تامل است. لازم است مراكز پژوهشی حوزه سلامت زیر نظر اساتید دانشگاهی راهكارهای لازم برای منطقی شدن مصرف دارو را بررسی كنند. در حال حاضر مصرف دارو از لحاظ عددی بسیار بالاست. افزایش قیمت دارو نیز چشمگیر بوده است. قیمت دارو باید طبق مباحث كارشناسی و مولفه‌های مربوطه تعیین شود چرا كه قیمت پایین دارو زمینه قاچاق آن را فراهم می‌كند.

 داروهای خاص هزینه هنگفتی را به بیماران تحمیل می‌كند

وی در مورد داروهای بیماران خاص نیز گفت: داروهای بیماران خاص داروهای گران قیمتی هستند و به بیماران هزینه هنگفتی را تحمیل می‌كنند. امروزه نهادهای حمایتی كفاف هزینه داروی بیماران خاص را نمی‌دهد. با توجه به قیمت بالای داروهای بیماران خاص، حمایت‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی نیز پاسخگوی تامین هزینه داروهای بیماران خاص نیست. بر این اساس لازم است سازمان‌های بیمه‌گر پوشش مناسبی را در حمایت از داروها برای بیماران فراهم كنند و با نگاه سلامت نگر فهرست داروها را هرچند وقت یكبار مورد بررسی قرار دهند تا فشاری از نظر پرداخت هزینه‌های دارویی به مردم وارد نشود.

صدر با اشاره به داروهای جدید در عرصه درمان بیماریهای مختلف ادامه داد: تولید داروهای جدید قابل توجه و افتخارآمیز است اما باید در اعلام این موارد دقت شود. این كه هر هفته و هر روز یك روش جدید درمانی یا داروهای جدید تبلیغ شوند قابل قبول نیست. وزارت بهداشت با دقت باید این موضوع را رعایت كند كه تبلیغاتی كه در جامعه صحت ندارد صورت نگیرد.

گردش اقتصادی داروخانه‌ها با مشكلات جدی روبروست/دریافت تعرفه حق فنی در داروخانه‌ها قانونی است

رییس كل سازمان نظام پزشكی در ادامه درباره گردش اقتصادی داروخانه‌ها و مشكلات داروخانه‌ها در این زمینه گفت: در حال حاضر گردش اقتصادی داروخانه‌ها با مشكلات جدی روبروست و تعرفه‌ حق فنی در داروخانه‌ها دچار چالش است. دیوان عدالت اداری نیز اعلام كرده است كه دریافت تعرفه حق فنی در داروخانه‌ها بر اساس آیین نامه جدید داروخانه‌ها كه از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده ، قانونی است توقع ما آن است كه دستگاه‌های دولتی و وزارت بهداشت به صورت جدی مقوله حق فنی داروخانه‌ها را دنبال كنند.

وی افزود: دریافت تعرفه حق فنی در داروخانه‌ها از دو منظر قابل توجه است ابتدا آن كه داروخانه به عنوان محل فروش دارو در نظر گرفته شود و دیگر آن كه داروخانه محل اطلاعات دارویی است. باید تاكید كرد كه داروخانه مركز اطلاعات دارویی است و داروساز تنها فروشنده دارو نیست بلكه داروساز علاوه بر بیمار به طبیب نیز مشاوره‌های دارویی لازم را ارائه می‌دهد. هرچه به مقوله حق فنی در داروخانه‌ها به عنوان بحث مالی نگریسته شود جایگاه داروخانه تنزل می‌یابد. تعرفه حق فنی در داروخانه‌ها حقی قانونی است و دستگاه های دولتی باید به آن تمكین كنند.چرا كه داروخانه یك مركز اطلاعات دارویی است.

تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به گردش اقتصادی داروخانه‌ها آسیب جدی وارد می‌كند


رییس كل سازمان نظام پزشكی در ادامه درباره مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: داروخانه‌ها واحد اقتصادی كوچكی هستند كه حجم گردش اقتصادی در آنها بالا نیست. تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به گردش اقتصادی آنها آسیب جدی وارد می‌كند. سازمان‌های بیمه‌گر باید بر اساس قانون بودجه و همچنین بر اساس قانون برنامه پنج ساله در رابطه با پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به تعهدات خود عمل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha