سلامت نیوز: محققان آمریكایی اعلام كردند :زنان 65 ساله و مسن تری كه بیش از دو اینچ (1/5 سانتی متر) از قدشان كاهش پیدا كرده است با خطر زیاد شكستگی استخوان و مرگ روبرو هستند.

دكتر ترسا هیلر از مركز تحقیقات سلامت كیزر پرماننت در پورتلند گفت: این مطالعه نشان داد زنان مسنی كه در عرض 15 سال بیش از دو اینچ از قدشان كاسته شده است احتمالا بیشتر از زنانی كه كمتر از این مقدار كاهش قد داشته اند، در پنج سال آینده با شكستگی استخوان و مرگ روبرو هستند.

هیلر در بیانیه ای اعلام كرد: این زنان علاوه بر این كه با خطر شدید مرگ ناشی از شكستن استخوان روبرو هستند با خطر زیاد مرگ ناشی از دلایل معمول تر از جمله بیماری قلبی نیز مواجه می شوند.

هیلر و همكارانش گفتند كه این مطالعه بر روی سه هزار و 124 زن آمریكایی 65 ساله و مسن تر در اواسط قرن 1980 انجام شد .

در این مطالعه كاهش قد زنان با مقایسه اندازه گیری قد آنان در جریان معاینه بالینی اولیه با اندازه گیری هایی كه 15 سال بعد انجام شد، مشخص شد.

هیلر در این بیانیه نوشت: بیشتر زنان مسن به یاد دارند كه در 20 تا 30 سالگی قدشان چقدر بوده است و اگر اكنون آنها دو اینچ كوتاه تر از آن زمان شده باشند، پزشكان باید آنها را تحت آزمایش پوكی استخوان قرار دهند و درمان های احتمالی را برای كمك به پیشگیری از شكستگی های آتی انجام دهند.

نتایج این مطالعه در مجله Journal of Bone and Mineral Research منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha