چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 40879
سلامت نیوز: یك فوق تخصص گوارش درباره علل ابتلای سالمندان به یبوست اظهار كرد: سالمندان به علت كم‌ تحركی و كم نوشیدن آب دچار یبوست می‌شوند. آنان دندان‌های سالمی ندارند بنابراین كمتر سبزی و میوه با پوست می‌خورند این در حالیست كه فیبر یكی از عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به یبوست است كه در پوست میوه‌ها وجود دارد.

دكتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا، افزود: تجویز داروی ضد اسهال برای سالمندان دچار یبوست باعث سفت‌ترشدن مدفوع می‌شود. در خانه‌های سالمندان بسیاری از مواقع شاهد هستیم كه آنان به علت یبوست طولانی دچار مدفوع سنگ‌ مانند می‌شوند و برای درمان آنان باید از ملین استفاده كرد.

این فوق تخصص گوارش در ادامه گفت: سالمندان دچار ضعف عضلات جدار شكم هستند این در حالیست كه یكی از مكانیسم‌های موثر در دفع، حركات عضلات شكم است از سوی دیگر چون عضلات لگن قدرت انقباض كافی را ندارند سالمندان دچار یبوست می‌شوند.

وی گفت: گاهی اوقات آنقدر یبوست سالمندان شدت می‌یابد كه مدفوع آنان مانند گلوله سفت می‌شود و داخل روده باقی می‌ماند و از اطراف مدفوع مایع تراوش می‌شود اما گاهی اوقات این حالت با اسهال اشتباه گرفته و داروهای ضد اسهال تجویز می‌شود.

وی با اشاره به عوارض دیگر سالمندان اظهار كرد: به علت ضعف ایجاد شده در جدار روده بزرگ برخی سالمندان، قسمتی از جداره روده بزرگ حالت برآمدگی مانند بادكنك پیدا می‌كند. دو خطر مبتلایان به این بیماری را تهدید می‌كند كه خونریزی یكی از آنهاست. برخی بیماران به میزان زیاد خون روشن در مدفوع خود دارند. گاهی اوقات نیز مدفوع در بادكنك‌ها گیر می‌كند در نتیجه فرد دچار درد شدید شكمی همراه با تب می‌شود كه به آن دیبرتی كولیت می‌گویند.

ابراهیمی دریانی با اشاره به پولیپ روده گفت: این بیماری از جمله عوارضی است به علت افزایش سن، فرد به آن مبتلا می‌شود بنابراین معمولا به افراد بالای 50 سال توصیه می‌شود كه كولونوسكوپی انجام دهند چون پولیپ‌ها احتمال ابتلا به سرطان كولون را افزایش می‌دهند و چه بهتر كه در مراحل اولیه، پولیپ از طریق اندوسكوپی یا كولونوسكپی برداشته شود. متاسفانه اغلب پولیپ‌ها بدون علامت هستند البته برخی از آنان موجب خونریزی می‌شود.

وی در ادامه اظهار كرد: سالمندان برای تسكین دردهای ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتروز معمولا مسكن‌هایی مثل بروفن، ایندوسین و ‌دیكلوفناك را ‌مصرف می‌كنند این در حالیست كه با افزایش سن، مصرف مسكن‌ها خطر ایجاد زخم و خونریزی معده را بیشتر می‌كند بگونه‌ای كه بسیاری از سالمندان با مصرف حتی یك قرص بروفن ممكن است دچار خونریزی معده شوند و باید توجه داشت خیلی اوقات زخم معده بدون درد است.

این فوق تخصص گوارش و كبد با بیان اینكه با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش بیشتر می‌شود، گفت: سرطان‌های روده بزرگ و لوزالمعده از جمله این سرطان‌ها هستند كه افراد مسن از 50 سالگی به بعد به آن‌ها مبتلا می‌شود و معمولا جوانان به این سرطان‌ها دچار نمی‌شوند مگر اینكه فرد زمینه ژنتیك داشته باشد.

وی اضافه كرد: سرطان لوزالمعده جزو سرطانهایی است كه با درد ناحیه معده همراه است كه درد به پشت سرایت می‌كند. گاهی اوقات نیز باعث افزایش قند خون می‌شود در نتیجه بیمار گمان می‌كند كه مبتلا به دیابت است در صورتی كه منشا اصلی این بیماری، سرطان لوزالمعده است.

ابراهیمی دریانی در پایان توصیه كرد: اگر فردی در سالمندی دچار دیابت شده و زمینه خانوادگی ابتلا به این بیماری را نداشته است، وضعیت لوزالمعده خود را بررسی كند. از سوی دیگر گاهی اوقات سرطان لوزالمعده باعث انسداد مجاری صفراوی می‌شود و بیمار با خارش بدن و زردی چشم به پزشك مراجعه می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha