سلامت نیوز: با وجود تصور عمومی که امکانات در تهران متمرکز است اینطور نیست و آمارها نشان می‌دهد که سرانه امکانات رفاهی به خصوص در شهرهای اقماری تهران و حتی شهرهای مهم استان تهران مثل فیروزکوه و دماوند یا شهرهایی مثل پاکدشت و ورامین، از محرومترین استان‌های کشور هم کمتر است و شاید کمتر کسی از این موضوع مطلع باشد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به نسبت جمعیت تهران و توزیع ناعادلانه سرانه امکانات اعم از آموزش و پرورش و بهداشت متاسفانه آمار خوبی در تهران نداریم و بخصوص شهرهای اقماری و روستاهای تهران در یک محرومیت و مظلومیت به سر می‌برند.

بیژن نوباوه در گفت‌وگو با قانون با اشاره به مشکلات شهر تهران اظهار داشت: با وجود تصور عمومی که امکانات در تهران متمرکز است اینطور نیست و آمارها نشان می‌دهد که سرانه امکانات رفاهی به خصوص در شهرهای اقماری تهران و حتی شهرهای مهم استان تهران مثل فیروزکوه و دماوند یا شهرهایی مثل پاکدشت و ورامین، از محرومترین استان‌های کشور هم کمتر است و شاید کمتر کسی از این موضوع مطلع باشد.

وی بررسی مشکلات تهران را نیازمند کلان‌نگری و ملی‌نگری دانست و افزود: حوزه انتخابیه تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات یک حوزه وسیع کشوری است در عین حال که ممکن است برخی مسائل روستایی آن مثل دیگر حوزه‌های انتخابیه باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تهران یک کلانشهر و در واقع ایرانشهر است و بسیاری از مشکلات آن مربوط به حضور افرادی از سایر شهرها در تهران و تمرکزی است که متاسفانه در سال‌های گذشته در تهران شکل گرفته است.

نوباوه، وجود دولت، مجلس، مراکز درمانی، مراکز دانشگاهی و ادارات مهم در تهران را از جمله علل تمرکز در پایتخت عنوان کرد و گفت: بر این اساس برخی رفت و آمدها به تهران اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین نمی‌شود گفت که تهران یک حوزه انتخابیه مستقل مثل بقیه شهرهاست و مشکلات آن را به طور اختصاصی دید.

وی در ادامه یادآور شد: ما باید نگاه کلانی به بخش اقتصادی و اجرایی کشور برای کمک به بهبود وضع اقتصادی داشته باشیم که هم راهگشا باشد و هم اینکه بتوان ضمانت اجرایی برای آن تصور کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس مسائل مربوط به حمل و نقل، ترافیک و آلودگی هوا را از مسائل مهم در تهران عنوان کرد و گفت: اینها موضوعاتی است که بیش از سایر شهرها باید به آن توجه کرد. روزانه میلیاردها تومان صرف می‌شود، بنزین هدر می‌شود و مهمتر از همه وقت مردم تلف می‌شود و راندمان اجرایی مردم پایین می‌آید که علت اصلی آن ترافیک است.

نوباوه بروز مشکلات روحی روانی در تهران، بروز بیماری‌های ناشی از اصوات مزاحم، آلودگی هوا و مشکلات روحی ناشی از ترافیک را مشکلات مضاعفی دانست که عمدتا در سایر شهرها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تهران یک پنجم جمعیت کشور را در خود جای داده است، اظهار داشت: اگر واقعا نمایندگان تهران بخواهند به مشکلات تهران رسیدگی کنند باید در واقع به مشکلات کشور برسند و کار به مراتب سخت‌تر از امور داخلی شهرستان‌هاست. فکر می‌کنم نگاه ملی و کلان همه نمایندگان به تهران با کمی تامل بیشتر، می‌تواند حل مشکلات حوزه‌های انتخابیه آنها را نیز در پی داشته باشد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره فعالیت‌های این مجمع در جهت حل مشکلات پایتخت، افزود: برای حل مشکل ترافیک زیرساخت‌های ترافیکی ما بسیار معیوب است و مشکلات زیر ساختی شهر تهران به سادگی حل نمی‌شود. همچنین فعالیت‌های شهرداری با همه وسعتی که دارد پاسخگوی نیازها نیست و مهاجرت زیاد به تهران روز به روز مشکلات پایتخت را افزایش می‌دهد، بنابراین به طور قطع نمایندگان تهران به تنهایی نمی‌توانند همه مسائل تهران را حل کنند و حل این مشکلات نیازمند یک عزم ملی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha