چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 40884
سلامت نیوز: متخصص قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه گفت: اسکناس های كثیف می توانند موجب انتقال بیماری کچلی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر علی میکائیلی، متخصص قارچ شناسی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: عوامل میکروبی اعم از ویروس ها ، قارچ ها و باکتری ها با چسپیدن به جرم های غیرقابل پاک شدن، بر روی اسکناس قرار می گیرند و با توجه به اینکه طول عمر این جرم های میکروبی متغیر است ممکن است عمرشان از چند ساعت تا چندماه و سال طول بکشد.

وی افزود : قارچ ها معمولا دارای طول عمر بیشتری نسبت به سایر عوامل میکروبی هستند به خصوص اگر اسپور قارچ بر روی وسایل و اجسام قابل رد و بدل کردن و عمومی همچون دسته کلید، دستگیر ها، نرده ها و سایر اسناد همچون پول قرار گرفته باشد تا سالها بر روی آنها باقی مانده و در مورد قارچ های پوستی یا درماتوفیت ها درصورت تماس با پوست افراد دیگر، ایجاد بیماری پوستی به خصوص بیماری پوستی کچلی می کنند.

این متخصص قارچ شناسی تصریح كرد: این دسته از بیماری ها مسری بوده و با قرارگرفتن بر سطوح مختلف همچون اسکناس به پوست افراد سالم منتقل می شود که این مشکل در اماکن عمومی همچون آرایشگاه ها، هتل ها و استخرها نیز وجود دارد اما پول به دلیل رد و بدل شدن زیاد احتمال گرفتاری بیشتری را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: قارچ های مسری در خط اول انتقال توسط پول هستند که در این میان احتمال انتقال قارچ های کچلی که دارای اشکال مختلف می باشد، به مراتب بیشتر است که به شکل غیر مستقیم و با انتقال از طریق انواع اجسام به ویژه اسکناس شیوع می یابند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : با توجه به اینکه ده ها گونه عامل بیماری پوستی وجود دارد علائم بیماری قارچ های پوستی از اشکال خفیف به شکل شوره مختصر تا قرمزی ، تورم و التهابات چرکی و بسته به اینکه کدام قسمت بدن را مبتلا می کند، متغیر است.

دکتر میکائیلی تاکید کرد: که 65 تا 70 درصد عفونت های قارچی را در کشورهایی غیر از کشورهای توسعه یافته کچلی تشکیل می دهند که علت اصلی آن توجه نکردن به موارد بهداشتی است.

 وی با اشاره به نامناسب بودن نگهداری اسکناس ها که باعث آلودگی می شود، طریقه صحیح نگهداری اسکناس به صورت تا نخورده و در کیف، قرار ندادن اسکناس ها بر روی میز ، عدم تماس دست مرطوب با اسکناس به دلیل سهولت بیشتر انتقال را از ره های جلوگیری از ابتل به این بیماری برشمرد.

دکتر میکاییلی گفت: درصورت شستشوی دست ها چندساعت پس از آلودگی های قارچی می توان از تشکیل جرم های قارچی و کلنی سازی قارچ ها جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha