سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4089

قطع درختان در جنگل حاشیه ای شهر صنعتی رشت (کمربندی سراوان - فومن) برای توسعه این شهرک صنعتی و ایجاد مجتمع پتروشیمی ، اگرچه با مخالفت مدیرکل منابع طبیعی استان و معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگلها و مراتع همراه بود و در نتیجه به عزل این دو نفر به حکم وزیر جهاد کشاورزی منجر شد؛ اما واکنش های متعددی به دنبال داشت.

هادی حق شناس ، نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تخریب جنگلها با اشاره به این که نمایندگان مخالف تخریب اراضی طبیعی هستند، گفت: در استان حدود یک میلیون هکتار زمین وجود دارد که 400هزار هکتار آن ، کاربری کشاورزی دارد و اگر تنها یک درصد از این اراضی به صنعت اختصاص یابد، 4هزار هکتار خواهد شد و به نظر می رسد به اراضی لطمه نمی زند.
وی در گفتگو با «جام جم» تاکید کرد: منابع طبیعی باید مقابل ویلاسازی ها، مقاومت از خود نشان می داد که در تمام مناطق گیلان ، اراضی در قطعه های 12و 13هزار متری تخریب و به ویلا و آپارتمان تبدیل شده است.
وی گفت: با توجه به این که گیلان بالاترین آمار بیکاری را دارد، نیاز مبرم به ایجاد صنعت ، دغدغه اصلی مردم و مسوولان محلی شده است و اگر تنها نیم درصد از اراضی گیلان به صنعت اختصاص یابد و از 99.5درصد دیگر اراضی نگهداری شود، قطعا هم توسعه رشد یافته و هم مشکلات ازجمله بیکاری رفع خواهد شد.
حق شناس با اشاره به این که اولویت بقای انسان است ، خاطرنشان کرد: ما از تخریب حمایت نمی کنیم و در تمامی این سالها در مقابل هر گونه تغییر کاربری ایستادگی کرده ایم و این مساله ممنوع شده است اما مساله بیکاری جوانان متخصص و ماهر گیلان ، کار مهمتری است که می توان با حفاظت از اراضی طبیعی ، آن را رفع کرد.
ایرج ندیمی ، نماینده لاهیجان نیز نسبت به عزل 2مسوول مخالف تخریب جنگلهای رشت ، واکنشی دیگر نشان داد و تاکید کرد: از وزرای ذی ربط در این رابطه سوال خواهیم کرد و تذکر می دهیم.
وی درباره قطع 20هزار اصله درخت برای ساخت مجتمع پتروشیمی گیلان گفت: در رابطه با ساخت مجتمع پتروشیمی در استان گیلان ، یک عزم عمومی و استانی وجود دارد؛ یعنی همه مقامات و مردم تقاضا دارند؛ در شرایطی که پتروشیمی فرآورده های متنوعی دارد و گیلان هم با بازارهای جدید در آسیای میانه و مرکزی و اروپا مواجه است ، این کار انجام شود.
او افزود: متاسفانه در انتخاب گزینه محل ساخت مجتمع پتروشیمی ، برخی مقامات استان اصرار می کنند که حتما این مجتمع در رشت و بخصوص در شهرک صنعتی باشد حتی اگر ازبین رفتن بخش عمده ای از جنگلها را سبب شود.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس با بیان این که تردیدی برای ساخت مجتمع پتروشیمی وجود ندارد، تصریح کرد: اما زمینهای آزاد زیادی در اختیار داریم و نیازی به قطع درختان جنگلی نبود. بسیاری از این زمینها دارای سند ملکی به نام استانداری برای انجام چنین کارهایی است. مثلا در حاشیه دریای خزر 113هکتار زمین سند خورده به نام استانداری برای منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد.
از سوی دیگر، در حالی که تغییر کاربری و ایجاد صنعتهای جدید در استان گیلان که بخش عمده ای از اراضی جنگلی در آن قرار دارد؛ واکنش کارشناسان این حوزه را در پی داشته است.
به عقیده این عده ، ایجاد صنعت تنها به تخریب اراضی ختم نخواهد شد و پسماندهای شیمیایی نیز در آینده تخریب های وسیع تری را در پی خواهد داشت که جبران ناپذیر خواهد بود.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در اراضی جنگلی با حمایت سازمان های غیردولتی صیانت شده و برای جمعیت این مناطق ، صنعت های همخوان با طبیعت ایجاد می شود.
از سوی دیگر، تا زمانی که دولت خود را مالک اراضی جنگلی و منابع طبیعی بداند و این نکته مغفول بماند که اراضی و منابع طبیعی ، انفالی است که حفاظت آن به عهده دولت است کماکان شاهد تخریب اراضی جنگلی و منابع طبیعی به نفع توسعه ناپایدار خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha