چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 40900

پزشک خانواده و نظام ارجاع، باید دو سه سال پیش در ایران فراگیر می شد، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. هرچند که وزارت بهداشت پس از اجرای طرح پزشک امین از سوی تامین اجتماعی، کمی پزشک خانواده را جدی گرفت.

سلامت نیوز: پزشک خانواده و نظام ارجاع، باید دو سه سال پیش در ایران فراگیر می شد، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. هرچند که وزارت بهداشت پس از اجرای طرح پزشک امین از سوی تامین اجتماعی، کمی پزشک خانواده را جدی گرفت.

دکتر علیرضا مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی، معتقد است برنامه پزشک خانواده با روش فعلی، در ایران موفق نمی شود. او در بخشی از گفتگویش با خبرآنلاین، دراین باره گفت: "من به شدت نگران هستم که نکند همین پزشک های عمومی ما را که از دانشکده ها فارغ التحصیل می شوند و اصلاً درک درستی از سلامت ندارند؛ چون ما به آنها ارتقای سلامت و پیشگیری ها و مسائل جامعه را یاد نداده ایم و این ها تنها درمان را یاد گرفته اند، در روستاهای محروم بنشینند و فقط نسخه بنوبسند.و این نسخه ها برای کشور هزینه ایجاد کند، دارو، آزمایش و غیره. اگر قرار است این شود، که کاش نشود. یا اگر این پزشک خانواده خدایی نکرده منجر به این شود که شبکه بهداشتی درمانی ما را که زیربنایش بهورز و .. است مورد کم توجهی قرار گیرد و یا خدایی نکرده به آن خدشه ای وارد شود و حتی توسعه پیدا نکند، این ها همش ضرر است. اگر اجرای این سیستم هم بدون توجه به این ابعاد باشد، خودش خسارت بزرگی است."

به عقیده وزیر اسبق بهداشت، اجرای پزشک خانواده با توجه به چند مورد، با کمترین هزینه، بیشترین بازده را دارد: "اگر پزشک خانواده درست پیاده شود؛ یعنی اگر واقعاً پزشکان ما هم در دانشکده پزشکی آموزش درست داده شوند، یا به همان کسانی که آموزش درست داده نشده اند، قبل از فارغ التحصیلی و قبل از ورود به کار آموزش داده شوند، وقتی می روند در روستا، مناطق محروم و حتی شهرهای بزرگ بدانند که وظیفه شان ارتقای سلامت جامعه است، نه فقط درمان بیمار. اگر این ها را درست آموزش دهیم، این کار ارزان ترین شیوه برای ارائه خدمات می شود و صرفه جویی تامین می شود. این درک درست را هم وزارت خانه باید داشته باشد و هم اساتید و پزشکان کشور. خیلی مطمئن نیستم که الان هیچ کدام از این ها به درستی انجام شده باشد."

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین درباره ارزیابی ها از شرایط فعلی طرح پزشک خانواده، گفت: "مدتی پیش وزارت بهداشت از کارشناسان بین المللی دعوت تا در باره پزشک خانواده سخنرانی کنند. آنها می گفتند این کارهایی که شما انجام می دهید این پزشکی که شما تربیت می کنید، پزشک خانواده نیست. سال هاست که ما همین را می گوییم. کارشناسی هم که خودشان آورده اند، همین را می گوید. ولی باز هم می بینید که معاونت آموزشی وزارت بهداشت همان راه را ادامه می دهد؛ به جای این که تحولی در آن ایجاد کند. ولی باز هم کسی توجه نمی کند و همان روشی را که 30سال است انجام می دهند را ادامه می دهند. قطعاً با این طرز تفکر پزشکی و تربیت پزشک، اگر ما طرح پزشک خانواده را هم اجرا کنیم، موفق نخواهیم بود."

به گفته او لازمه اجرای مناسب پزشک خانواده، این است که اولاً پزشک ها درک درستی از کارشان داشته باشند: "وزارت خانه این درک درست را به آنها بدهد و نظارت کند و در مقابل این کارها هزینه پرداخت کند و طبیعتاً دولت و مجلس هم باید درک درستی داشته باشند و تمام امکانات را برای وزیر و وزارت خانه فراهم کنند؛ بنابراین عمده مسائل ما در مورد سلامت عدم درک درست و واقعی از سلامت حتی در وزارت خانه و دانشگاه های علوم پزشکی است."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha