سلامت نیوز: رییس سازمان دامپزشكی كشور گفت: امسال هیچ مورد مثبتی از ابتلا و یا شیوع آنفلوانزای مرغی در مرغداری های سراسر كشور گزارش نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید محسن دستوری در جمع خبرنگاران ضمن ارایه اقدامات 9 ماه نخست امسال سازمان دامپزشكی كشور، افزود: با توجه به فصل سرما عملیات پایش طیور در ارتباط با بیماری های تنفسی بویژه آنفلوانزا در 15 استان در معرض خطر انجام شده است.

وی اضافه كرد: در این طرح حدود 30 هزار مورد نمونه برداری از طیور انجام شد كه پس از ارسال به آزمایشگاه، مورد مثبتی گزارش نشده است.

دستوری ادامه داد: البته موارد مشكوك به آنفلوانزای مرغی در برخی مرغداری های بومی گزارش شد كه پس از انجام آزمایش و بررسی، نتیجه آنها نیز منفی بوده است.

وی گفت: در فاز دوم طرح ، پنج میلیون دام سبك و سنگین علیه تب برفكی واكسینه شد و 600 هزار نمونه برداری خون نیز برای بررسی بیماری تب مالت از دامها انجام شد.

رییس سازمان دامپزشكی ادامه داد: در همین راستا 90 میلیون مترمربع جایگاه دام، 23 میلیون دام سبك و 2.5 میلیون دام سنگین در كشور سم پاشی شده است.

وی گفت: همچنین در 9 ماه امسال دو میلیون بازدید از مراكز مختلف مربوط به عرضه فرآورده های خام دامی صورت گرفت كه در این رابطه شش هزار پرونده تخلف به مراجع قضایی ارسال شده است.

به گفته دستوری، در همین مدت حدود 500 میلیون قطعه طیور و شش میلیون راس دام سبك و سنگین با حضور ناظران بهداشتی در سطح كشور كشتار شده است.

وی با بیان اینكه نظارت بهداشتی بر فرآورده های دامی توسط بیش از یك هزار اكیپ ثابت دامپزشكی در سراسر كشور انجام می شود، گفت: 220 كشتارگاه طیور و 400 كشتارگاه دام صنعتی و سنتی در كشور زیر نظر سازمان دامپزشكی كشور فعالیت می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha