سلامت نیوز: یك فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینكه بیماری آسم طی سال های اخیر روند رو به افزایش داشته است، به شهروندان توصیه كرد در صورت داشتن علائم خفیف آسم حتما به پزشك مراجعه و از درمان‌های خودسرانه پرهیز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت،محمدحسن بمانیان افزود: آسم یكی از بیماری‌های مزمن و شایع است به طوری كه 300 میلیون نفر در دنیا مبتلا به آسم هستند.

وی یكی از علل افزایش آسم را تغییراتی دانست كه در محیط زندگی ایجاد می‌شود و اظهار داشت: آلاینده‌های محیط زیست در گروه‌های مختلف به طور طبیعی در طبیعت ایجاد می‌شوند؛ بطور مثال بعضی گازها حاصل فعالیت آتشفشان‌ها و صدماتی است كه به لایه ازن وارد شده است یا گازهای سمی كه در فضا وجود دارد.

این فوق متخصص ایمونولوژی تصریح كرد آلاینده‌های صنعتی به دنبال فعالیت‌های بشر و احتراق سوخت های كارخانجات و خودروها بوجود می‌آیند به طوری كه آلودگی‌های كارخانجات و وسایل نقلیه، مجموعه بسیار زیادی از گازهای سمی CO2 و NO2 ، ازن و ذرات معلق در هوا و بعضا فلزات سنگین از این دسته هستند.

وی اضافه كرد: آلاینده‌های موجود در محیط خانه ناشی از طبخ غذا و احتراق غیركامل گاز یا وسایل گرم كننده مانند شومینه است.

بمانیان، مهمترین آلاینده در داخل خانه را سیگار دانست و افزود: سیگار بیش از چهار هزار نوع ماده سمی دارد و باعث تشدید علائم آسم می‌شود به طوری كه برای فردی كه بیماری آسم دارد و با یك فرد سیگاری زندگی می‌كند، كنترل آسم بسیار مشكل است.

وی با بیان اینكه آسم یك بیماری مزمن است و در طول زمان فرد را درگیر می‌كند، از علائم مهم آسم را سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس ناراحتی در سینه برشمرد.

این فوق تخصص ایمونولوژی گفت: ممكن است فرد بیمار هر چهار علامت یا یكی از آنها را داشته باشد و بیمار ممكن است در طول زمان دوره‌هایی از بهبود یا تشدید علائم را داشته باشد.

بمانیان با بیان اینكه آلاینده ها از مهمترین عواملی هستند كه باعث می‌شوند تا علائم آسم خود را نشان دهد، افزود: عوامل دیگر شامل عفونت های ویروسی (سرماخوردگی)، مواد حساسیت زا و آلرژن هستند كه ممكن است منشا جانوری، گیاهی یا غذایی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha