سلامت نیوز: همیشه از قدیم‌الایام گفته‌ می‌شود که خندیدن در کاهش بسیاری از بیماری‌ها موثر است یا از بیماری پیشگیری می‌کند غافل از اینکه خندیدن یکی از عوامل ایجاد چروک دور چشم است.

پروانه ساکت؛ عضو هیئت مدیره انجمن پوست ایران در گفت‌وگو با فارس در مورد تاثیر کرم‌های دور چشم و دلایل ایجاد چین و چروک‌های اطراف چشم اظهار داشت: اصولا چروک‌هایی که در بدن ایجاد می‌شود علت‌های متعددی دارد و چشم که تابعی از کل بدن است، ولی به هر حال به دلیل ژنتیک و بالا رفتن سن بدن به سمت پیرشدن می‌رود و با هر مراقبتی هم به مرور چین‌هایی دور چشم ایجاد می‌شود.

*۳۰ درصد چین و چروک‌ها بی‌دلیلند


وی افزود: ممکن است برخی موارد مانند اشعه آفتاب، عوامل مضر بیرونی و یا خشکی پوست در ایجاد چین و چروک نقش داشته باشند ولی 30 درصد پیری‌ها بدون هیچ عاملی پیش می‌آید.

*خندیدن یکی از عوامل ایجاد چروک دور چشم

ساکت تصریح کرد: در مورد چشم علاوه بر موارد یاد شده خندیدن هم می‌تواند عامل دیگری برای ایجاد چین و چروک باشد چرا که خنده باعث جمع شدن عضلات حلقوی دور چشم می‌شود که وقتی این کار مرتبا تکرار می‌شود پوست هم چروک می‌شود.

وی افزود: چروک‌هایی که بر اثر آفتاب ایجاد می‌شود با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب قابل پیشگیری هستند، برای پوستی خشک می‌توان از مرطوب کننده‌ها بهره برد و برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک در دور چشم می‌توان از مواد لایه‌بری مانند اسیدهای میوه با دوز کم که به آنها هیدروکسی اسیدها یا بتاهیدروکسی اسید یا رتنیول استفاده کرد.

وی در پاسخ به اینکه از چه دورانی باید از کرم دور چشم استفاده کرد گفت: کرم دور چشم به عنوان مرطوب کنده از 18 سالگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و حتی از ضدآفتاب هم می‌توان برای دور چشم استفاده کرد به شرطی که حساسیت و اشک‌ریزی ایجاد نکند.

همچنین برای جلوگیری از چروک دور چشم هم می‌توان از بوتولینیوم A یا همان بوتاکس استفاده کرد تا چروک دور چشم از بین برود و اگر به موقع بوتاکس انجام شود سبب شل شدن عضله خارجی دور چشم می‌شود و پس از 30 سالگی در صورت ایجاد چین و چروک می‌توان از بوتاکس استفاده کرد چرا که اگر چین و چروک عمیق شود کار چندانی نمی‌توان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha