پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 40931
سلامت نیوز: تغذیه مناسب قبل از سنین بلوغ در جهش رشدی نوجوانان تأثیر بسزایی دارد.

مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از پدر و مادران به خصوص در سال های قبل از بلوغ فرزندان نگران رشد قدی آنها هستند به خاطر این موضوع روی تغذیه فرزندانشان بسیار حساس می شوند و نگرانند که هنگام رسیدن به سن بلوغ رشد قدیشان به میزانی که خودشان دوست دارند بلند نباشد.

*دوران قبل از بلوغ را دوره جهش رشدی می گویند

کیمیاگر گفت: دوران قبل از سن بلوغ که به آن دوران جهش رشد گفته می شود برای دختران و پسران متفاوت است.

برای دختران در سنین 10 تا 12 سال و برای پسران 13 تا 15 سال است که فرد در این سنین جهش رشدی زیادی پیدا می کند که نوع تغذیه مناسب روی این جهش رشدی تأثیر بسیاری دارد.

وی بیان کرد: دختران در این سنین چون نزدیک سن بلوغ هستند باید مواد غذاییکه آهن بهتری دارد یا موادی که آهن را بهتر جذب مصرف کنند مثل گوشت قرمز، دل، جگر و مصرف گوشت سفید هم در این دوران برای دختران مفید است.

همچنین استفاده از موادی که آهن گیاهی را به خوبی جذب کند مانند ویتامین C در گوجه فرنگی، مرکبات، ویتامین C در افزایش جذب آهن گیاهی بسیار مؤثر است.

کیمیاگر تشریح کرد: توصیه می شود از چای کمتری مصرف کنند و نیم ساعت قبل از غذا و 1/5ساعت بعد از غذا از نوشیدن چای خودداری کنند.

وی اظهار داشت: پسران در این سنین باید از لبنیات بیشتری استفاده کنند اگر قبل از این سنین یک لیوان شیر می خوردند باید این مقدار را به 2 لیوان افزایش دهند پسران در این سنین فعالیت ورزشی بسیاری دارند و باید توجه داشته باشند با فعالیت زیاد مقدار کالری که از دست می دهند جایگزین کنند.

وی تصریح کرد: قد هر کس تقریباً مشخص و قابل پیش بینی است یک فرمول مناسب که تا حدی می توان میزان قد را مشخص کرد به صورت زیر است.

*فرمول مناسب برای تشخیص قد پسران و دختران

اندازه قد پدر + اندازه قد مادر تقسیم بر 2 اگر فرزند دختر باشد بر نتیجه حاصله را 6/5 سانت کم می کنیم قد تقریبی دختر مشخص می شود ولی اگر فرزند پسر باشد بر نتیجه حاصله 6/5 سانت اضافه می کنیم قد تقریبی پسر مشخص می شود.

وی بیان داشت: تقریباً قد هر شخص مشخص شده است و اصرار پدر و مادر بر افزایش قد هم باعث ناراحتی خود و فرزندان می شود البته نوع تغذیه مناسب تا حدودی روی افزایش قد تأثیرگذار است و پدر و مادران می توانند در کنار انتخاب غذای مناسب از مکمل های غذایی مناسب که پزشکان تغذیه توصیه می کنند و رژیم های غذایی که تاحدودی روی افزایش قد تأثیر گذار است استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha