سلامت نیوز: پژوهشگران پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا موفق به تولید در حجم بالای نوعی آنتی بادی منوكلونال شدند كه باعث شناسایی سلول های بنیادی عصبی می شود. این حركت آغازی برای بی نیازی كشور از خرید این فرآورده با هزینه های سنگین از خارج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دكتر مهدی آخوندی رییس این پژوهشگاه گفت: آنتی بادی های تولید شده باعث شناسایی سلول های بنیادی عصبی می شود و قابلیت رقابت با انواع مشابه خارجی را دارند. بنابراین می توان با این دستاورد كشور را از واردات این محصول كه هزینه بسیار بالایی دارد، بی نیاز كرد.

وی افزود: این آنتی بادی در پژوهشكده آنتی بادی منوكلونال پژوهشگاه ابن سینا در حال تولید است و هم اكنون آمادگی و توان تولید آن در داخل كشور در حدی است كه نه تنها نیاز داخلی را به خوبی برطرف می كند، بلكه می توان تولیدات را صادر كرد.

همچنین دكتر محمودجدی تهرانی رییس پژوهشكده منوكلونال پژوهشگاه ابن سینا در این مورد گفت: آنتی بادی تولید شده علیه دو پروتئین Nestin و Vimentin است كه هر دو عضو خانواده فیلامنت های حد واسط داخل سیتوپلاسمی هستند و به عنوان یكی از شاخصه های سلول های بنیادی با منشأ عصبی به كار می روند.

تهرانی افزود: این آنتی بادی ها در تست های متفاوت ایمونوشیمیایی، واكنش های بسیار خوب و قابل قبولی را از خود نشان داده اند.

این ایمونولوژیست یادآور شد امروزه درمان با سلول های بنیادی بویژه درمان با سلول های بنیادی عصبی جایگاه ویژه ای دارد و تكمیل این پروژه برای تشخیص سلول های بنیادی با منشأ عصبی از فرد بیمار و در مراحل بعدی استفاده درمانی از این سلول های بنیادی، نیازمند حمایت بیشتر دستگاه ها ،مسئولان شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

پژوهشكده آنتی بادی منوكلونال پژوهشگاه ابن سینا فعالیت خود را از سال 1382 آغاز كرده است. هم اكنون فناوری تولید آنتی بادی منوكلونال بطور كامل در اختیار این پژوهشگاه است و از اولویت های اصلی این فعالیت ها، تولید آنتی بادی های منوكلونال علیه مولكول های سطح سلول های سرطانی به منظور شناسایی سریع و اختصاصی سرطان های گوناگون و نیز درمان سرطان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha