پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 40937
سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساییدگی زانو و ستون فقرات را شایعترین نوع آرتروز و علت اصلی مراجعه به کلینیک های درمانی عنوان کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر علیرضا هوتکانی، عضو مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: بیماری آرتروز شایع ترین نوع بیماری مفصلی به شمار می رود که در دو شکل اولیه ( بدون بیماری زمینه ای ) و ثانویه همراه با بیماریهای زمینه ای در افراد ایجاد می شود.

استادیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش سن ،‌ ضربه های ناگهانی ، ‌بیماریهای متابولیك (دیابت ، نقرس ، روماتیسم ) بیماریهای ناشناخته ،‌ پارگی مینیسك ،‌ ایجاد ضایعاتی كه خون رسانی به استخوان را مختل كند ،‌ افزایش وزن و نوع نشستن را از جمله عوامل زمینه ساز ابتلاء به این بیماری برشمرد و افزود: میزان ابتلاء به این بیماری با توجه به عوامل زمینه ای در افراد مختلف متفاوت است.

عضو مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افزایش وزن و نحوه نشستن از جمله چهار زانو یا دو زانو نشستن تأثیر مهمی در بروز آرتروز زانو دارد خاطر نشان کرد : وقتی زانو به طور کامل خم می شود هشت برابر وزن بدن را تحمل می کند که می توان با کاهش وزن و اصلاح روش نشستن از بروز زودهنگام آرتروز جلوگیری کرد.

وی افزود: اصلاح سبک زندگی ، کاهش فشارهای غیر طبیعی به مفاصل ،رژیم غذایی مناسب حاوی ویتامین، کلسیم و پروتئین و کاهش میزان مصرف کربوهیدرات و چربی ،  تقویت عضلات نگهداری مفاصل ، کاهش وزن و انجام ورزشهای مناسب از جمله ایروبیک ، پیاده روی ، دو و شنا می توان از بروز و پیشرفت این بیماری پیشگیری کرد .

دکتر علیرضا هوتکانی ایجاد درد در ناحیه زانو ، تغییر وضعیت عناصرمفصلی همچون التهاب  و درگیرشدن استخوان‌های زیرغضروف، خشکی مفصلی ،‌ کاهش دامنه حرکتی ، ضعف عضلات اطراف مفصل ، گاهی تجمع مایع در مفصل را از نشانه های این بیماری برشمرد و گفت : بیماران با مراجعه به پزشک متخصص زیر پوشش دوره های درمانی دارویی و فیزیوتراپی و توصیه اصلاح سبک زندگی قرار می گیرند.

استادیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیاده روی با کفش مناسب و بر روی زمین هموار ، ننشستن به صورت دو زانو و چهار زانو ، استفاده ازتوالت فرنگی و تجویز داروهای ضد التهاب برای کاهش  درد و افزایش فاصله های زمانی شدت درد را از جمله راهکارهای درمانی و توصیه ای در این بیماران عنوان کرد .

این متخصص ارتوپدی اظهار داشت : در مراحل پیشرفته که بیمار قادر به ادامه فعالیتهای روزانه خود نباشد نیز از روشهای تعویض مفصل استفاده می شود که این امر موجب کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی بیمار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha