سلامت نیوز: تا به حال تولید داروی zometa که برای درمان بیماری های پوکی استخوان، سرطان سینه و پروستات استفاده می شد در اختیار کشورهای اروپایی و آمریکایی بود که با تلاش محققین کشور انحصار این دارو شکسته و در داخل کشور تولید شد.

دکتر سعید بلالایی، فوق دکتری شیمی آلی و استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی در خصوص دانش فنی تولید ماده اولیه داروی زولدرونیک اسید در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: داروی زولدرونیک اسید از خانواده بیس فسفونات ها بوده و با نام تجاری zometa عرضه می شود، این دارو در درمان پوکی استخوان، سرطان های سینه، پروستات و هیپر کلسمیا مورد استفاده قرار می گیرد، و در حال حاضر سالیانه حدود 50000 ریال از داده ها به صورت انحصاری و با صرف هزینه ارزی زیاد به کشور وارد می شود.
وی گفت: در این طرح پژوهشی روش موثر و مناسبی جهت ساخت ماده اولیه داروی زولدرونیک اسید ارائه شده استریال ترکیب منتشر شده با استفاده از کلیه روش های طیف سنجی، طیف بینی جرمی و همچنین روش های مستند آنالیز فارماکوپه مورد بررسی قرار گرفت و با کیفیت خوبی مورد تائید قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بنابر این سنتز ترکیب مذکور جهت تامین نیاز داخل کشور فراهم شده است و می توان این دارو را در داخل تولید و انحصار آن را شکست.
گفتنی است، این مقاله جزو مقالات برتر هفدهمین جشنواره رازی اعلام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha