در حالیکه قیمت ماده مخدر شیشه در سالهای ابتدایی ( دهه 80) به 80 میلیون تومان می رسید با تلاش مافیا و در دسترس قرار دادن پیش ساختهای این مواد طی چهار سال قیمت این ماده مخدر با کاهش 400 درصدی به دو میلیون تومان رسید. ماده ای که به گفته دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی 70 درصد معتادان مصرف کننده آن هستند.

رمزگشایی کاهش قیمت مخدرهای صنعتی/ پیش‌سازها از کجا می‌آیند
سلامت نیوز: مافیای قاچاق مواد در سالهای اخیر بیشتر فعالیت خود را بر شیوع مصرف مخدرهای صنعتی در کشور متمرکز کرده‌ به طوریکه بررسی روند افزایش قیمت مخدرهای سنتی و کاهش قیمت مخدرهای صنعتی حاکی از دسیسه‌ای پیچیده و دستهای شیطانی پشت این چرخه تولید و توزیع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در حالیکه قیمت ماده مخدر شیشه در سالهای ابتدایی ( دهه 80) به 80 میلیون تومان می رسید با تلاش مافیا و در دسترس قرار دادن پیش ساختهای این مواد طی چهار سال قیمت این ماده مخدر با کاهش 400 درصدی به دو میلیون تومان رسید. ماده ای که به گفته دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی 70 درصد معتادان مصرف کننده آن هستند. این در حالی است که در گذشته و همزمان با ورود این ماده تنها کمتر از پنج درصد معتادان مواد مخدر صنعتی مصرف می کردند.

ورود پیش سازهای مواد مخدر از عراق و پاکستان/ سودجویان دست به کار شدند

این در حالی بود که همزمان با ورود مواد مخدر صنعتی از اواخر دهه هشتاد به کشور و قیمت نجومی آن بسیاری از افراد سودجو با تهیه پیش سازهای مواد مخدر و تغییر دستورالعمل ها اقدام به تولید این ماده خطرناک در آشپزخانه های خانگی کردند.

سردار حمیدرضا حسین آبادی رئیس پلیس سابق مبارزه با مواد مخدر در این باره به مهر می گوید: باندهای مافیایی مواد مخدر ابتدا اقدام به واردات پیش ساخت های مواد مخدر صنعتی از آلمان کردند و با تغییر فرمول شیشه توانستند مقادیر زیادی از این ماده را تولید کنند. البته هم اکنون پیش ساخت ها و فدرین از عراق و پاکستان با قیمت نازلی وارد کشور شده و به شیشه تبدیل می شود.

او با تاکید بر اینکه درصورتیکه آشپزخانه های خانگی شناسایی و منهدم نشود با مشکلی بزرگ مواجه می شویم گفت: به دلیل اینکه آشپزخانه های خانگی با اضافه کردن مواد ناخالص و مسموم کننده شیمیایی به دنبال سود بیشتری هستند، معتادان زیادی جان خود را از دست می دهند.

مرگ در انتظار مصرف کنندگان شیشه

دکتر محمدعلی جعفرنژاد کارشناس اعتیاد از مرگ بیش از 80 درصد مصرف کنندگان شیشه تولید داخل بعد از گذشت دو سال خبر می دهد و در این بار به مهر می گوید: به دلیل وجود برخی از اسیدهای کشنده و خطرناک در ماده مخدر تولید شیشه این ماده پس از 6 ماه مصرف اثرات زیانباری را روی مغز برجای گذاشته و باعث می شود فرد با آسیبهای مغزی و مرگ روبرو شود. معتادان به شیشه پس از دو سال به علت افزایش مصرف و آسیب دیدن مغز و عروق قلبی جان خود را از دست می دهند. البته افرادی که از چنگال مرگ رهایی یابند نیز با ضایعات مغزی از جمله از کار افتادن قدرت درک و حواس مواجه می شوند.

مرگ روزانه 11 معتاد در کشور/ افزایش 4 درصدی مرگ معتادان


در حالیکه کارشناسان معتقدند مهمترین علت مرگ معتادان سوء مصرف و وجود ناخالصی ها است، سازمان پزشکی قانونی از مرگ روزانه 11 معتاد در کشور طی هفت ماهه امسال خبر داد. حامد نائیجی مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی در این باره به مهر گفت: دو هزار و 169 معتاد در هفت ماهه نخست امسال جان خود را از دست داده اند. سال گذشته نیز دو هزار و 84 نفر جان خود را براثر سوء مصرف از دست دادند. با این وجود امسال شاهد افزایش 4 درصدی مرگ و میر معتادان هستیم.

به گفته نائیجی، از دوهزار و 169 مرگ ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر 132 مورد زن و دو هزار و 37 مورد مرد بوده‌اند.

افزایش قیمت تریاک به پنج میلیون تومان در هر کیلوگرم

قیمت تریاک در یکسال گذشته با جهشی صد درصدی به پنج میلیون تومان در هرکیلو رسید. اگرچه هر روزه مصرف مواد مخدر صنعتی در حال افزایش است اما هنوز بیش از 30 درصد معتادان کشور تریاک مصرف می کنند. البته سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی درباره افزایش قیمت تریاک معتقد است: بسیاری از خشخاش کاران افغانی با همکاری کشورهای غربی و ناتو در سال گذشته با وارد کردن آفات به مزارع خشخاش باعث هدررفت تولید تریاک به منظور افزایش قیمت و گرایش به سمت ماده مخدر صنعتی شدند. امروزه بسیاری از لابراتورهای تولید شیشه مخفیانه زیر نظر اشغالگران در افغانستان فعالیت می کند.

کراک؛ هروئین فشرده ماده

در گذشته تریاک تنها ماده مخدر سنتی در کشور بود و همزمان با ورود هروئین بسیاری آن را بلای خانمان سوز دانسته و این ماده مخدر را به نوعی ماده‌ای صنعتی می‌دانستند اما دیری نگذشت که با ورود کراک به بازار کشور هروئین به ماده مخدر سنتی تبدیل شد. کراک که از هروئین فشرده به دست می آید نیز در افغانستان تولید و به تدریج وارد کشور شد اما این ماده به دلیل قیمت اندک جایگزین هروئین شد. عمده مصرف کنندگان هروئین به سمت کراک گرایش پیدا کرده و 90 درصد مصرف کنندگان این ماده را جوانان تشکیل می دهند.

ماده مخدر کراک به راحتی روی بافت های بدن تاثیر گذاشته و در اندک زمانی تمامی بافتهای حساس بدن را متلاشی می کند. دکتر همایون رضوی متخصص داخلی در این باره به مهر می گوید: مصرف کراک باعث ایجاد فساد در بافت شده و پس از گذشت مدتی از مصرف تمامی بافت ها را متلاشی و باعث ایجاد عفونت در بدن می شود. بسیاری معتقدند بدن افراد کراکی کرم می گذارد این درحالی است که عفونتی که باعث افساد بافتهای بدن می شود پس از گذشت مدتی زخم های عمیقی را در بدن فرد معتاد ایجاد کرده و از بدن بیرون می زند. ترشح عنوفت از بدن بیمار برخی را درچار اشتباه می کند که بدن این افراد کرم می گذارد.

قانون جدید، تشدید برخورد و انتظار برای اعدام قاچاقچیان

با این همه هر روزه بسیاری از جوانان در گرداب مواد مخدر فرو می روند و در دام اعتیاد گرفتار می شوند. در این میان از اردیبهشت ماه امسال و با تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر بسیاری به جدی تر شدن روند مقابله با مخدرها و عوامل تولید و توزیع آن امیدوار شدند. پلیس که هر روزه با باندهای مافیایی روبرو و آنها را متلاشی می کرد نخستین سازمانی بود که از قانون جدید حمایت وآن را عامل برخورد با باندهای مافیایی دانست. این درحالی بود که با جدیت پلیس انهدام باندها و کشف شیشه طی هفت ماه 140 درصد رشد داشت اما در این مدت هیچ قاچاقچی مواد مخدر صنعتی به اشد مجازات نرسید. البته چندی قبل رئیس دستگاه قضا با ابلاغ طرح تشدید برخورد با باندها و تولید کنندگان مواد مخدر بار دیگر بر اهمیت برخورد تاکید کرد.

سردار علی مویدی در این باره به مهر می گوید: پلیس با جدیت طرح برخورد با باندهای مافیایی را در دستور کار قرار داده است و این موضوع به عنوان مهمترین برنامه در دستور کار ما قرار دارد. انهدام روزی پنج باند بزرگ ترانزیت ماده مخدر خود گواه بر جدیت پلیس است. البته این امر نیازمند رسیدگی سریع پرونده ها در دستگاه قضا است که عاملی بازدارنده برای ورود افرادی شود که سودای یک شبه پولدار شدن را در سر می پرورانند.

اما با وجود عزم دستگاه قضا و پلیس برای تشدید برخورد با عوامل تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی که در جای خود ضروری و اثر گذار است باید به این نکته نیز توجه داشت که به موازات تشدید تلاشها، مطمئنا باندها و سرکردگان آنها به دنبال راههای جدیدی برای نفوذ این بلای خانمان سوز در میان جوانان ایران هستند. لذا باید با اقدامی همه جانبه از سوی دستگاهها و نهادهای مسئول پیش از گذشته خانواده ها و جوانان را از خطرات و عواقب مخدرهای صنعتی آگاه کرد و شرایط و امکان بازگشت افرادی را که در این دام گرفتار شده اند هرچه سریعتر با تدارک تسهیلات کافی و مشوقهای قابل اجرا فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha