سوپروایزر آموزشی مرکز سوانح و سوختگی شهیدمطهری گفت: در سوختگی های تمام ضخامت درجه 3 روند ترمیم كند است و به گرافت (پیوند پوست) نیاز دارد. حتی با گرافت هم ممكن است زخم جمع شده و اسكار ایجاد كند.

 پرویز نمازی در گفت وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: سوختگی درجه 3 تمام ضخامت  شامل تخریب اپیدرم و درم است و فعالیتهای پوست از بین می رود. رنگ زخم سفید، قرمز گیلاسی یا سیاه دیده  می شود و با فشار روی آنها سفید نمی شوند.
 
وی ادامه داد: در این نوع سوختگی به علت انهدام پایانه های عصبی، فرد مصدوم به هنگام تماس دردی ندارد و رگ های ترومبوزه دیده می شود.
 
سوپروایزر آموزشی مرکز سوانح و سوختگی شهیدمطهری افزود: سوختگی نیمه ضخامت عمقی یا سوختگی درجه 2 شامل لایه های عمقی اپیدرم یا سطح فوقانی درم است و پوست فعالیت و عملكرد خود را از دست می دهد. زخم در برخی نقاط صورتی و در بعضی نقاط سفید است.
 
نمازی گفت: در سوختگی نیمه ضخامت عمیق اپیدرم و نیز سطوح فوقانی درم تخریب می شود و تنها قسمت های عمقی تر پیازهای مو یا غدد عرق زنده می ماند. اگر عفونت به زخم اضافه نشود بدون گرافت در عرض 3 یا-4 هفته بهبود می یابد ، اگر چه اسكار برجا می گذارد.
 
وی یادآور شد: عمق سوختگی به شدت و غلظت ماده سوزاننده، مدت زمان تماس، عامل سوزاننده با پوست و دمای عامل سوزاننده بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha