شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 40978
سلامت نیوز:این هفته آغاز دوره رویانی در جنین است. از حالا تا ده هفته دیگر تقریبا تمام دستگاههای بدن جنین شما تكامل یافته و شروع به فعالیت می كند. بنابراین در این مدت نسبت به عوامل زیان آور بسیار آسیب پذیر است.

در حال حاضر جنین شما از دو لایه خارجی (اپی بلاست) و داخلی (هایپوبلاست) تشكیل شده كه بعدها اعضا و دستگاههای بدن جنین را می سازند.

جفت ابتدایی نیز از دو لایه تشكیل شده كه در حال حفر كردن تونلهای بسیار ظریف و ایجاد فضاهایی در دیواره رحم شما هستند تا در آینده اكسیژن و كلیه مواد غذایی لازم را برای جنین تامین كرده و مواد زائد را دفع كنند، تقریبا در اواخر این هفته این سیستم شروع به كار خواهد كرد. همچنین گبولهای قرمز نیز در حال ساخته شدن هستند تا بتوانند اكسیژن را به تمام بدن كوچك جنین برسانند. در ضمن كیسه آب كه حاوی مایع آمنیوتیك است جنین را در بر گرفته و وی را از آسیبهای احتمالی در دوران بارداری محافظت خواهد كرد.

شما چگونه تغییر می کنید؟
در این هفته دیگر با استفاده از یك تست حاملگی خانگی می توانید مطئمئن شوید كه آیا باردار هستید یا خیر؟
اگر تست شما مثبت باشد خیلی خوب است كه با پزشك خود تماس بگیرید یا اگر تاكنون انتخابی نداشتید فردی را برگزینید و یك قرار ملاقات برای اولین جلسه مراقبتهای بارداری با وی بگذارید. ممكن است به دلایل مختلف یا طبق نظر پزشك اولین قرار شما تا چند هفته دیگر به تعویق بیافتد. نگران نشوید و در این مدت تا حد امكان دارویی مصرف نكنید. اگر تاكنون مصرف ویتامینهای مخصوص دوران بارداری را شروع نكرده اید حتما اسید فولیك را روزانه میل كنید چرا كه چند هفته آینده دوران بحرانی تكامل جنین شما خواهد بود. جفت ابتدایی اكنون می تواند آنچه را كه در خون شما وجود دارد به بدن جنین برساند و از این نظر داروها، خوراكیها و هر آنچه را كه با آن در تماس هستید، با اهمیت می سازد.

اگر تست بارداری شما منفی شد، می توانید در چند روز آینده یك بار دیگر آزمایش را تكرار كنید. در بعضی از خانمهای باردار هنوز مقدار كافی هورمون بارداری ساخته نشده تا در آزمایش براحتی تشخیص داده شود. اگر هم در این چند روز قاعدگی در شما اتفاق افتاد می توانید در ماه آینده دوباره برای بارداری اقدام كنید. اما اگر تاكنون یك سال یا بیشتر (و اگر بالای 35 سال سن دارید، 6 ماه) است كه برای باردار شدن تلاش می كنید، بهتر است با پزشك خود مشورت كنید تا بررسی های لازم را جهت تشخیص احتمالی و علت ناباروری در شما و همسرتان انجام دهد. ممكن است نتایج این بررسی ها خوشایند نباشد ولی واقعیت این است كه اگر برای شما تشخیص ناباروری وجود داشته باشد آگاهی از آن و اقداماتی برای درمان سریعتر بهتر از تاخیر بی مورد خواهد بود.
فعالیت های این هفته
تهوع حاملگی یا ویار ممكن است زودتر از آنچه كه انتظار دارید به سراغ شما بیاید. می توانید چند بیسكویت خشك یا كراكر به همراه داشته باشید، آب نباتهای لیمویی یا آنتی اسیدهای جویدنی بعد از هر حمله استفراغ كمك كننده است. آدامسهای طعم دار نعناع و زنجبیل خشك شده نیز به تغییر ذائقه شما كمك خواهد كرد. بهتر است تعدادی از مواد فوق را به همراه یك پاكت یا كیسه نایلون برای استفراغ و تعدادی دستمال خشك یا مرطوب برای پاك كردن دهان در كیف، ماشین، میز كار یا هر جای دیگر داشته باشید.
لازم به ذکر است مطلب فوق در سایت نی نی که در حوزه بارداری و بچه داری فعال است درج شده است.
منبع: سایت نی نی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha