شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 40980

بدن كودك شما در حال شكل گیری است، و سلولهایی كه بعدا اندامها و سیستمهای بدن او را تشكیل خواهند داد، به سرعت در حال تقسیم شدن هستند.

سلامت نیوز: بدن كودك شما در حال شكل گیری است، و سلولهایی كه بعدا اندامها و سیستمهای بدن او را تشكیل خواهند داد، به سرعت در حال تقسیم شدن هستند. اكنون، او به اندازه یك دانه كوچك عدس (با عرض تقریبی 4 تا 5 میلی متر) است. اگر شما می توانستید درون رحم خود را ببینید، یك سر بزرگ و چند نقطه تیره رنگ را می دیدید كه محل تشكیل چشمها و بینی او خواهند بود. دو حفره كوچك در دو طرف سر، محل شكل گیری گوشها هستند، و دستها و پاهای او به شكل برآمدگیهای كوچكی قابل مشاهده می باشند.

دستها و پاها شبیه به باله ماهی هستند كه پرده ضخیمی بین انگشتهای در حال رشد قرار گرفته است؛ اما انگشتان دست و پای او به زودی از یكدیگر جدا خواهند شد. زیر سوراخی كه بعدا دهان او خواهد شد، چین های كوچكی قرار دارند كه نهایتا به گردن و آواره پایین تبدیل خواهند شد. در داخل بدن او، زیان و تارهای صوتی در حال شكل گیری می باشند.

قلب كودك شما كه مرحله تقسیم به حفره های چپ و راست را آغاز كرده است، حدود 100 تا 130 بار در دقیقه (تقریبا دوبرابر تعداد ضربان قلب شما در دقیقه) می زند، و جریان خون در بدن او آغاز شده است. روده های او در حال رشد هستند و مجاری كوچك عبور هوا به تدریج در محلی كه بعدا به ریه او تبدیل خواهد شد، ظاهر می شوند.

 تولید سلولهای ماهیچه ای آغاز شده است و احتمالا از اواسط این هفته، كودك شما تكان دادن اعضای كوچك خود را آغاز خواهد كرد. متاسفانه باید تا چند هفته پس از پایان سه ماهه اول دوران حاملگی خود صبر كنید تا بتوانید از احساس كردن حركتهای آرام كودك خود، لذت ببرید!

شما چگونه تغییر می کنید؟
اگر تا كنون هم این احساس را تجربه نكرده باشید، به زودی خود را در مسیر پرتلاطم احساسات دوران حاملگی خواهید یافت؛ ممكن است یك روز بداخلاق و روز دیگر شاد باشید! هرچند ممكن است این احساسات متضاد برای شما نگران كننده باشند (به خصوص اگر قبلا به اینكه كاملا بر احساسات خود تسلط دارید، افتخار می كرده اید)، اما كاملا طبیعی هستند و ممكن است در تمام مدت حاملگی شما ادامه پیدا كنند. این احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمونها و معمولا به خاطر میزان زیاد هورمونها، رخ می دهند. جدای از بحث هورمونها، كل زندگی شما نیز در حال تغییر است، و چه كسی در این حالت دچار هیجانات روحی نمی شود؟!
دیدن لكه خون پس از ادرار بر روی لباس زیر یا دستمال توالت و یا خونریزی در اوائل دوران حاملگی طبیعی است؛ اما گاهی از اوقات ممكن است علامت اولیه سقط جنین نیز باشد. در صورت مشاهده لكه یا خونریزی، به سرعت با پزشك یا مامای خود تماس بگیرید تا او مشخص كند كه آیا این موارد بیانگر یك مشكل احتمالی می باشند یا خیر.
فعالیت های این هفته
برای مصرف ویتامینهای روزانه برنامه منظمی طراحی كنید: ویتامینها را در یك جعبه دارو كه محفظه های جداگانه ای برای هر یك از روزهای هفته دارد، قرار دهید. هر روز شك كردید كه آیا ویتامینهای آن روز را مصرف كرده اید یا نه، محفظه مربوط به آن روز را چك كنید. جعبه دارو را در كنار مسواك خود قرار دهید تا هر شب در هنگام مسواك زدن، مصرف ویتامین را به یاد بیاورید.    
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha