شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 40983
سلامت نیوز: اكنون اندازه كودك شما در حدود 2.5 سانتی متر (حدود اندازه یك دانه انگور) است و وزن او در حدود چند گرم است، اما از آنجا كه ساختار فیزیكی بدن او شكل گرفته است، آمادگی آن را دارد كه به سرعت وزن اضافه كند. او هر روز به یك انسان كامل شبیه تر می شود. دنبالچه جنینی او كاملا از بین رفته است و اجزاء بدن او (شامل اندامها، ماهیچه ها و اعصاب) آرام آرام شروع به كار خواهند كرد.

پلكهای او در حالت بسته قرار دارند و تا قبل از هفته بیست و هفتم باز نخواهند شد. او هم اكنون نرمه گوش دارد و در آخر این هفته، بخشهای داخلی گوش او كامل خواهند شد. لب بالایی او نیز كاملا شكل گرفته است و دهان، بینی و سوراخهای بینی او نیز مشخص تر شده اند.

 نوك انگشتان او كمی بزرگتر شده اند. تمام مفاصل اصلی (شانه ها، آرنجها، مچ ها، زانوها و قوزك پاها) در حال فعالیت می باشند، كه به كودك شما امكان می دهند تا اعضایش را حركت دهد. قلب او اكنون به چهار حفره تقسیم شده است و دریچه ها در حال رشد می باشند. اندامهای تناسلی بیرونی او تشكیل شده اند، اما چند هفته دیگر می توان تشخیص داد كه كودك شما پسر است یا دختر.

شما چگونه تغییر می کنید؟
ممكن است شما هنوز هم حامله به نظر نرسید (البته اگر قبلا حامله شده باشید، شكم شما زودتر جلو خواهد آمد) اما ممكن است از لحاظ روحی و عاطفی، شدیدا متلاطم باشید. تغییرات سریع خلق و خو در این مرحله بسیار متداول است؛ اینكه به طور متناوب از احساس اینكه به زودی مادر می شوید، سرخوش یا نگران شوید طبیعی است. این احساسات ممكن است در طی دوران حاملگی و همچنین بعد از به دنیا آمدن نوزاد شما، ادامه داشته باشند.

 سعی كنید كمی بی خیال باشید. تقریبا همه زوجهایی كه در آستانه تولد كودك خود قرار دارند، نگران این مطلب هستند كه این كودك ممكن است چه تغییراتی در زندگی آنها به وجود آورد، اما اكثر آنها بعدا می گویند كه مادر و پدر شدن بهترین چیزی بوده است كه تا به حال تجربه كرده اند.
شما ممكن است بیش از حد احساس نفخ یا باد معده كنید.

این امر بدان علت است كه مقادیر زیاد هورمون پروژسترون كه بدن شما در اوائل دوران حاملگی تولید می كند، ماهیچه ها و عضلات بدن شما (از جمله مجاری معده و روده) را شل می كند. این شل شدن عضلات، فرآیند هضم غذا را كند كرده و ممكن است موچب افزایش باد معده، تفخ، آروغ زدن، باد شكم و كلا افزایش احساسات ناخوشایند در ناحیه شكم، خصوصا پس از مصرف مقدار زیادی خوراكی، بشود.

اگر شما بیشتر از 35 سال سن دارید یا در خانواده شما سابقه بیماریهای ژنتیك مانند فیبروز كیستیك كه یك بیماری نادر مادرزادی است وجود دارد، ممكن است بخواهید از مشاوره ژنتیك و یا آزمایش موسوم به CVS یا نمونه برداری از پرزهای جفتی كه بین هفته دهم و دوازدهم انجام می شود و برخی عیوب و ناهنجاریها را مشخص می كند، استفاده كنید.

فعالیت های این هفته
یك برنامه روزانه را برای ارتباط با كودك خود آغاز كنید. می توانید هر روز دوبار، و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه، در یك گوشه بنشینید و به كودك خود فكر كنید. برای بسیاری از خانمهای باردار، قبل از خواب و بعد از بیدار شدن زمان مناسبی برای این كار است. در این اوقات آرام باشید و دستهای خود را بر روی شكم خود قرار دهید، بر تنفس خود تمركز كنید و سپس به كودك خود فكر كنید؛

به امیدها و رویاهایتان، به اهدافتان به عنوان یك مادر و... این كار می تواند یك راه بسیار عالی برای آغاز پیوند بین شما و كودكتان باشد و به شما در جهت تبدیل شدن به یك مادر در آینده كمك می كند، همچنین از نظر روانی بازگشت به زندگی طبیعی پس از وضع حمل را تسهیل خواهد كرد.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha