شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 40984
سلامت نیوز:كودك شما دیگر یك رویان كوچك نیست! هرچند او بزرگتر از یك خرما نیست، یعنی طول بدن او از فرق سر تا انتهای بدن تنها در حدود 2.5 سانتی متر یا كمی بیشتر است و كمتر از 8 گرم وزن دارد، اما بحرانی ترین مرحله رشد خود را پشت سر گذاشته است. اكنون مرحله موسوم به دوره جنینی آغاز شده است، كه در این مرحله، بافتها و اندامهای بدن او به سرعت رشد كرده و كامل می شوند. اكنون اندامهای حیاتی او شامل كبد، كلیه، روده ها، مغز و ریه ها در محل خود قرار داشته و در حال آغاز كردن فعالیت خود هستند؛

هر چند این اندامها در ادامه دوران حاملگی به رشد خود ادامه می دهند. كبد او به ساختن گلبولهای خونی مشغول است و دیگر به كیسه زرده كه قبلا این سلولها را تامین می كرد نیازی نیست و این بافت به تدریج از بین می رود.

در سه هفته آینده، بیشتر از دوبرابر خواهد شد و به حدود 7.5 سانتی متر خواهد رسید. سر او در مقایسه با چند هفته قبل نسبتا كوچكتر است، اما هنوز هم تقریبا نیمی از طول بدن او را تشكیل می دهد. پیشانی او موقتا مغز در حال رشد او را به صورت متورم در بر گرفته و جلوتر از سر او قرار دارد؛

پیشانی او در آینده عقبتر خواهد رفت و ظاهر كودك شما به یك انسان كامل شبیه تر خواهد شد. هر روز جزئیات بیشتری بر روی بدن او ظاهر خواهند شد: ناخنهای انگشتان دست و پا، و موهایی شبیه به كرك هلو. انگشتان او اكنون كاملا از یكدیگر جدا شده اند؛ بازوها در محل آرنجها خمیده شده و انحنای كمی پیدا كرده اند؛
دستانش از مچ خم شده و روی قلبش قرار گرفته اند؛ پاهای او بزرگتر شده اند؛ و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند كه بتوانند در جلوی بدن او به یكدیگر برخورد كنند. او مشغول بلعیدن مایع آمنیوتیك بوده و با پاهایش لگد می زند!

اگر قادر بودید كودك خود را در این هفته نگاه كنید، می توانستید شكل كلی ستون فقرات او را از زیر پوستش كه به كلفتی یك كاغذ پوستی است ببینید. اعصاب او از طرف نخاع در حال شكل گیری می باشند.

شما چگونه تغییر می کنید؟
اكنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما به اندازه یك گلابی بود. در این هفته، اندازه آن در حدود یك گریپ فروت می شود. در معاینه بعدی توسط پزشك، ممكن است بتوانید به كمك گوشی طبی كه پزشك بر روی شكم شما حركت می دهد، صدای ضربان قلب تند كودك خود را بشنوید. برخی از خانمها می گویند كه صدای قلب كوچك كودكشان شبیه به صدای اسبهایی است كه چهار نعل می دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یكی از بهترین لذتهای سه ماهه اول حاملگی است.
فعالیت های این هفته
بستگی به قابلیت بدنی خود، می توانید در دوران حاملگی خود، فعالیتهای متنوعی را انجام دهید. شنا و پیاده روی بهترین انتخابها برای كل نه ماه حاملگی هستند. ورزش میزان كشیدگی طبیعی، قدرت و استقامت عضلات را ارتقا می دهد. این موارد می توانند به شما در تحمل وزن اضافی دوران حاملگی كمك كنند، شما را برای فشار فیزیكی زایمان آماده كرده و پس از زایمان، بازگشت اندام شما به حالت طبیعی را آسانتر كنند. متاسفانه، دلیلی در دست نیست كه نشان دهد تمرینات ورزشی منظم، طول زایمان را كاهش می دهند.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha