سلامت نیوز: آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت هایی كه تهدید كننده سلامتی هستند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مهمترین منابع آلودگی هوا شامل مواردی همچون وسایل نقلیه، كارخانجات صنعتی، دود ناشی از آتش سوزی، گرده های گیاهان، طوفان های شن و ماسه روان طوفان ،گردوغبارو فعالیت آتشفشانها و آتش سوزی جنگل می شود.

بر اساس این گزارش كودكان نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری از آلودگی هوا قرار می گیرند چراكه كودكان و شیرخوارگان با سرعت بیشتری تنفس می كنند و این باعث افزایش تماس با مواد آلوده كننده هوا می شوند .

همچنین كودكان اكثرا تنفس دهانی دارند كه به این ترتیب فیلتر بینی كه قسمتی از آلودگی هوا را می گیرد به طور موثر نمی تواند عمل كند.

گفتنی است كودكان بیش از بزرگسالان در محیط آزاد به سر می برند به خصوص در فصول گرم و تابستان كه سطح آلودگی شدیدتر است.

این گزارش می افزاید سیستم ایمنی و ارگان های وابسته در كودكان هنوز نارس است و نسبت به آلودگی حساس تر است مثل سرب كه در استخوان های درحال رشد رسوب می كند. آلودگی هوا باعث تحریك انسداد راههای هوائی و تشدید آسم می شود و بر سیستم عصبی و تنفسی و ایمنی و غدد داخلی تاثیر می گذارد و می تواند خطر سرطان را در سال های بعدی زندگی افزایش دهد .

براساس این گزارش برای آموزش حفاظت در مقابل آلودگی هوا باید توجه كنیم كه در كنترل سالانه میزان آلوده كننده های هوا در محیط آزاد كه از حد استاندارد خارج نشود.

همچنین ارزیابی كنیم تا میزان آلودگی در محیط مدرسه تا كودكان فرصت رشد و تكامل در محیط سالم داشته باشند.

لازم به ذكر است روزهایی كه اخبار، آلودگی هوا را شدید و بحرانی اعلام می كند، بیماران قلبی و عروقی باید در خانه بمانند و اگر مجبور به خروج باشند ، نباید فعالیت زیادی انجام دهند و یا باید از شهر خارج شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha