سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4104

یکی از دانشجویان دانشگاه «کرنل» توانست با همکاری استادان خود با استفاده از نانوالیاف لباسی بسازد که دارای خواص غیر معمول است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این لباس در حقیقت یک پوشش زرد طلایی و یک ژاکت کتان- فلز است که حاوی الیاف کتان پوشش داده شده با نانوذرات است و باعث ایجاد خواصی از قبیل مقاومت در برابر سرما و آلودگی هوا در آن می‌شود.


«اولیویا انگ» (Olivia Ong) برای ساخت این لباس، پارچه را در محلولی حاوی نانوذرات مورد نظر فرو می‌برند. رنگ فلزی این لباس به دلیل استفاده از رنگینه نیست بلکه بیشتر انعکاسات ناشی از دست کاری اندازه ذرات و آرایش آنهاست.


قسمت بالایی لباس حاوی کتان است که از نانوذرات نقره پوشیده شده است. برای این کار ابتدا الیاف کتان با استفاده از واکنش های مبتنی بر اپوکسی- آمونیوم به طور مثبت باردار شدند. نانوذرات نقره نیز با اندازه 10 تا 20 نانومتر جهت جلوگیری از به هم چسبیدن در اسید سیتریک سنتز شدند.


ماهیت ضد باکتریایی نقره در مقیاس نانو تقویت می‌شود و سبب می شود تا لباس حاصل توانایی غیر فعال کردن باکتری و ویروس های مضر را داشته باشد. علاوه بر این افزودن نقره به این لباس ها باعث نیاز کمتر آنها به شست وشو شده است، زیرا اندازه کوچک این ذرات مانع لکه دار شدن یا رنگی شدن آنها می‌شود. به گزارش ستاد ویژه توسعه فن آوری نانو، تنها عیب این لباس قیمت بالای آن است که برای هر یارد مربع حدود 10هزار دلار تمام می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha