سلامت نیوز :دكتر گری اسمایل رییس بخش تحقیقات سالمندی دانشگاه UCLA می گوید : اعتقاد به اینكه آلزایمر یك بیماری ارثی است كه به هیچ وجه نمی شود از آن پیشگیری كرد غیر قابل قبول ترین ایده ای است كه ابراز شده است. امروزه محققین می‌د انند كه آلزایمر مانند بیماری های قلبی و سرطان در طی دهه ها و تحت تاثیر شیوه زندگی فرد گسترش می یابد. به همین دلیل عواملی مانند میزان كلسترول، فشارخون بالاٍ چاقی، افسردگی، تحصیلات ، تغذیه ، خواب و شرایط روحی، فعالیت های فیزیكی و اجتماعی بر آن اثر می گذارند.
  خبرمهم اینكه به گفته ی پژوهشگران بسیاری از فعالیت های ساده ی روزمره ممكن است شما را از مصیبت از دست دادن حافظه به دلیل آلزایمر محافظت كنند.   
در اینجا به 10 راه اصلی اشاره می كنیم كه ممكن است در عین سادگی از ارتباط آنها با بروز آلزایمرشگفت زده شوید:

1-    خوردن قهوه.
تحقیقات زیادی كه در اروپا انجام شده نشان داده اند كه مصرف روزانه ی 3 تا 5 فنجان قهوه ، در سنین میانسالی می تواند احتمال بروز الزایمر را در سالمندی تا 65 درصد كاهش دهد.
گری ارنداش محقق دانشگاه فلوریدای جنوبی معتقد است نوشیدن قهوه باعش كاهش كم حافظگی آمیلویید در حیوانات می شود. به همین دلیل توصیه می كند قهوه بنوشید مگر اینكه پزشكتان مصرف آن را برای شما ممنوع كرده باشد.
2-     نخ زدن دندان
سلامت داندانها و لثه های شما شاخص خوبی برای پیش بینی امكان كاهش حافظه در سالهای آتی است.
پژوهش دانشگاه كالیفرنیای جنوبی مشخص شده كه بیماری های دهان و ذندان قیل از 35 سالگی احتمال ابتلا به از دست دادن حافظه را 4 برابر افزایش می دهد.
تحقیقات دیگری نشان داده اند كه افراد مسن تری كه مشكلات دندان و لثه دارند در آزمایش حافظه و هوش امتیاز كمتری كسب می كنند. متخصصین معتقدند كه التهابات ناشی از بیماری های دهان و دندان به مغز سرایت می كنند.
3-    جستجو در اینترنت
گری اسمایل از دانشگاه یو سی ال ای می گوید جستجو در اینترنت بیشتر از خواندن یك كتاب مغز مسن شما را به تجرك وادارمی كند.او در اینمورد به نتایح به دست آمده از ام ار آی استناد می كند.
نكته شگفت انگیزاین است كه كاربران تازه كار 55 تا 70 ساله اینترنت تنها پس از یك هفته استفاده از اینترنت به مدت 1 ساعت در روز ، كلید فعال كردن منطقه یادگیری و حافظه را روشن می كنند.

4-    پرورش سلول های جدید مغزی
  دانشمندان عادت دارند بگویند چنین چیزی غیر ممكن است.امروزه اعتقاد بر این است كه هزاران سلول مغزی به طور روزانه به وجود می آیند.كلك این است كه ما بتوانیم این سلولها را زنده نگه داریم.برای اینكار باید چه كنیم؟ ورزش هوازی مثل یك پیاده روی 30 دقیقه ای روزانه شاد و سرحال؛ تقویت عضلات، خوردن سالمون و سایر ماهی های چرب، و جلوگیری از چاق شدن، استرس های مزمن و محرومیت از خواب ، كمبود ویتامین ب و مصرف زیاد الكل   

5-    نوشیدن اب سیب
آب سیب می تواند ساخته شدن ماه شیمیایی حافظه به نام استیل كولین را تحریك كند.دكتر لوكاس شی از دانشگاه ماساچوست می گوید این دقیقا همان كاری است كه داروهای تجویزشده برای این بیماری انجام می دهند.او زمانی كه دریافت موشهای پیری كه به آنها آب سیب داده می شد حافظه و یادگیری بهتری نسبت به موشهایی دارند كه به آنها آب داده می شد، تعجب كرد.
مقدار توصیه شده 16 اونس آب سیب در روز یا مصرف روزانه 2 یا 3 سیب است.

6-     محافظت از سر در برابر ضربات
ضربه های وارده به سر در سنین پایین ،حتی اگر شدید نباشند می تواند درسالهای آینده موجب كاهش حافظه شوند. بازیكنان حرفه ای فوتبال 19 بار بیشتر در معرض بیماری های مرتبط با حافظه هستند.آلزایمر در سالمندانی كه سابقه آسیب به سر داشته اند چهار برابر شایعتر است.(دانشگاه كلمبیا)
حوادث ناشی از سقوط شانس ابتلا به كاهش حافظه را در سالمندان طی پنج سال بعد از آن دو برابر می كند. بنابر این كمربند ایمنی را ببندید ، كلاه ایمنی بر سر بگذارید محل زندگی خود را از نظر سقوط ایمن كنید و خطر را به جان نخرید.

7- مدیتیشن
اسكن های مغزی نشان داده است كه افرادی كه به طور مرتب مدیتیشن می كنند زمانی كه پیرتر می شوند علائم اولیه آلزایمر مانند كوچك شدن مغز یا زوال آن را كمتر نشان می دهند.اندرو نیو برگ از دانشگاه داروسازی دانشكاه پنسیلوانیا می گوید انجام روزانه 12 دقیقه یوگا برای مدت 2 ماه باعث بهبود گردش خون و عملكرد ذهنی در سالمندانی می شود كه دچار نقصان ذهنی هستند.

8- مصرف ویتامین D  
بررسی انجام شده توسط دانشگاه انگلیسی اكستر هشدار داده است كه كمبود شدید ویتامین دی ؛ خطر ابتلای سالمندان آمریكایی به اختلالات حافظه را تا 394 درصد افزایش می دهد .ومتخصصان می گویند اغلب ْمریكایی ها كمبود ویتامین دی دارند.توصیه متخصصین مصزف روزانه ی 800 تا 2000 واحد بین المللی ویتامین دی 3 در روز است.

9- غنی سازی مغزی
این كار را ذخیره ی حافظه می گویند. ذخیره خوب از تجربیات زندگی، آ موزش هایی كه می بینیم، ازدواج، ارتباطات اجتماعی، شغل محرك ذهن، مهارتهای زبانی، داشتن هدف در زندگی، فعالیت بدنی و سرگرمی های لذت بخش فكری به مغز شما كمك می كند تا پلاك ها و تناگل ها را بهتر تحمل كند . دكتر دیوید بنت پزشك عمومی دانشگاه راش شیكاگو می گوید اگر ذخیره حافظه خوبی داشته باشید می توانید حتی در صورت داشتن زمینه های مشخص اختلال ذهنی هیچ نشانه ای از اختلال حواس نداشته باشید.

10- دوری از عفونت ها  
اخیرا شواهد عجیبی دال بر ارتباط نزدیك زخم های تبخالی، زخم های معده، بیماری های لنفی، ذات الریه وآنفولانزا باآلزایمر كشف شده است.دكتر روت ایتزاكی استاد دانشگاه منچستر در انگلستان ویروس تبخال را مسئول 60 درصد از موارد آلزایمر می داند.
نظریه این است كه ، عفونت ها ماشه تشكیل آملویید های بتا هستند كه سلول های مغزی را می كشند و با اینكه این نطزیه هنوز ثابت نشده اما هیچ دلیلی برای پرهیز از عفونت ها و استفاده از واكسنها،آنتی بیوتیك ها و انتی ویروی های مناسب وجود ندارد.
منبع:به سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha