شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 41071
سلامت نیوز: لیزرها انواع مختلفی داشته که در برطرف کردن موهای زائد، ضایعات پوستی و عروقی، درمان آکنه، جوان سازی ، جراحی نقش مهمی دارند.

دکتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هیئت عملی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت: کاربرد لیزرها در پوست و زیبایی در دهه اخیر رشد بسیار چشم گیری داشته است و لیزرهای متنوعی در این زمینه شکل گرفته است.
وی گفت: در نتیجه لیزر نقش بسیار مهمی در درمان ضایعات پوستی، جراحی ،‌جوانسازی و پیشگیری از بیماری ها پیدا کرده است.

انتظاری بیان کرد: کلمه laser مخفف  light amplions by stimulated emission of radiaatiom است که به معنی تقویت نور توسط نشر تابش تحریک شده است.
وی افزود: نور لیزر در حقیقت نور همگرایی تک رنگ است که به خاطر این همگرایی توان بسیار بالایی ایجاد می کند طول موج لیزر بستگی به مدیوم فعال لیزر دارد به عنوان مثال لیزر CO2، طول موج 10600 نانومتر ایجاد می کند.

این متخصصث تصریح کرد: موارد مختلف در بدن طول موج خاصی را جذب می کنند و از این خاصیت برای درمان ضایعات پوستی استفاده می شود به عنوان مثال حداکثر جذب هموگلوبین در طول موج لیزر IPL با طول موج 585 تا 600 نانومتر قرار می گیرد و بنابراین این لیزر را مناسب برای درمان ضایعات عروقی نظیر همانژیوم می کند.
انتظاری خاطر نشان کرد: هر چند لیزر یك تکنولوژی به طور کامل پیشرفته است ولی مانند هر عمل جراحی دیگر می تواند با عوارض همراه باشد. اسکار هیپرتروفیک و تغییرات رنگی از شایعترین عوارض درمان با لیزر هستند و نوع عفونت و درد و بی تاثیر بودن نیز محتمل است.

این متخصص تاکید کرد: انتخاب مناسب بیمار و نوع لیزر و تنظیم مناسب دستگاه می تواند در کم کردن عوارض و افزایش تاثیر کمک می کند.

وی به انواع لیزها اشاره کرد و گفت: انواع لیزرها می تواند شامل INTENSIRE PULSE LIYHT-LPLاست که موثر در ضایعات عروقی، ضایعات رنگی ، موهای زائد، جوانسازی، درمان آکنه است و نوع دیگر لیزر CO2 LASER که موثر در تخریب و زوائد پوستی نظیر خال، زگیل، تومورهای خوش خیم و جوانسازی پوست است.
انتظاری افزود: انواع دیگر لیزر شاملER-YAGLASERاست که موثر در لایه برداری سطحی پوست و جوانسازی بوده و DIOD LASERموثر در موهای زائد است و همچنین ALEXANDRITE LASER تاثیر در موهای زائد دارد.

این عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران در ادامه تصریح کرد: PULSE DYE-PDLموثر در ضایعات عروقی بوده و نیز Q-SWITCHED ND-YAG LASERتاثیر در ضایعات عروقی و تاتوهای پوستی دارد.

انتظاری تاکید کرد: جدیدترین تکنولوژی در زمینه لیزر دستگاه های E-LIYHT است که با استفاده همزمان از دو انرژی نورIPL و رادیو فرکانس در تابش، می توان نتایج درخشانی را در حذف انواع ضایعات پوستی و جوانسازی پوست، حذف موهای زائد ، کمک به تسریع درمان آکنه ورفع التهابات پوستی را شاهد بود مزیت این دستگاه ها دراین است که با ترکیب چندین نوع از انرژی اثر درمان را زیادتر کرده و از سوی دیگر با ایجاد سرمای موضعی در پروب احتمال ایجاد عوارض و سوختگی پوستی را کمتر می کند.
وی افزود: در هر صورت لیزر نقش با اهمیتی در برطرف کردن ضایعات پوستی، موهای زائد، جراحی، جوانسازی و پیشگیری از برخی بیماری ها دارد که تشخیص متخصص دراین امر بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha