سلامت نیوز : خاکِشیر با نام علمی Sisymbrium irio یا خاکِشی، گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب‌بویان است. خاکشیر در دشت و کوهستان به صورت خودرو می‌روید. این گیاه در کنار جاده و اماکن غیر زراعتی و نسبتاً مرطوب رشد می کند و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و معمولاً به رنگ نارنجی می باشد.
خاكشیر از زمان‌های گذشته كاربرد بسیاری داشته است و بهترین كاربرد آن به خاطر خاصیت ضدعفونی‌كننده‌اش است و برای ناراحتی‌های روده مثل اسهال یا حتی یبوست مفید است. این گیاه را به صورت خیس كرده استفاده می‌كنند و در موارد جراحات و تب‌های زیاد بسیار موثر است و همچنین بو داده آن اسهال‌های سخت را درمان می‌كند.
خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و دارای خواص بسیاری است، برای کسانی که مزاجشان سودایی است مفید می باشد . تخم این گیاه التیام دهنده زخم و جراحات است. جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنانگی مفید است.

خاکشیر ادرار آور و تب بر می باشد. صدا را باز می‌کند. برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی از خاکشیر استفاده کنید. از گلها و برگهای گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.سنگ کلیه را دفع می‌کند. برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد. خاكشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیك، اسید لینولنیك، اسید اولئیك، اسید پالمتیك و اسید استئاریك است.
برای رفع اسهال ساده کودکان می‌توان مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر پاک کرده را در ظرفی ریخته و سپس کمی آب و عسل به آن بیفزایند، هر نیم ساعت یک قاشق چای خوری از آن را به کودک بخورانند.
بزرگسالان معمولاً دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل به مقدار 10 تا 20 گرم در آب خیسانده، صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط و برای چند روز متوالی می‌نوشند. شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی هایی است که از گرما زدگی جلو گیری میکند و برای رفع عطش بسیار مفید است.
وقتی از تمیز بودن خاکشیر اطمینان حاصل کردید شکر و گلاب و آب به مقدار کافی بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود.
منبع : مجله پزشکی مادر


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha