سلامت نیوز: یک تیم از پژوهشگران آمریکایی هورمون جدیدی را در بدن کشف کردند که می‌تواند به تبدیل چربی‌های سفید به چربی‌های قهوه‌ای کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، پژوهشگران گفتند: این هورمون جدید روند تبدیل چربی های سفید (بافت چربی) در بدن موش‌ها و انسان به چربی قهوه‌ای را که به شکل حرارت از بین می رود، تسهیل می بخشد.

پژوهشگران به مدت چند روز این هورمون را در بدن موشها کنترل کردند که این امر از موشها در برابر قرار گرفتن در معرض به بیماری دیابت یا چاقی به دلیل کالری بالا، محافظت کرد.

پژوهشگران امیدوارند که بتوانند اختلال در ساخت و ساز بدن و بیماریهای عضلات را از طریق این هورمون جدید درمان کنند.

دو نوع بافت چربی سفید و قهوه ای با دو عمل کاملاً متفاوت در بدن انسان وجود دارد.

چربی سفید بیشترین حجم چربی بدن را تشکیل می دهد و برای ذخیره شدن مناسب است و در اصل از مازاد چربی های مصرف شده و تبدیل کربوهیدرات ها حاصل می آید.

این نوع چربی در همه جای بدن، به ویژه در زیر پوست ذخیره می شود اما چربی قهوه ای بیشتر حالت گرمازایی دارد و ذخیره نمی شود.
بافت چربی های قهوه ای رگ های خونی عصبی بیشتری دارند و حاوی میتوکندری های بیشتری از چربی های معمولی هستند و به همین دلیل قهوه ای رنگ هستند.

میتوکندری ها، نیروگاه های انرژی سلول‌هاست که انرژی را به فرمی که برای بدن قابل استفاده است، تبدیل می‌کند.

چربی قهوه ای بر عکس چربی سفید که انرژی ذخیره می کند، انرژی مصرف می کند و بدن را گرم می‌کنند.

چربی قهوه ای که خیلی انرژی مصرف می‌کند؛ به طور غیر معمول نزد افراد بزرگسال بویژه افراد لاغر  بیشتر است.

در یکی از تحقیقات پزشکی دو هزار نفر با کمک دوربین های مغناطیسی معاینه شدند و روشن شد که تقریبا هشت درصد از زنان و سه درصد از مردان ذخیره چربی قهوه ای در بدنشان در اطراف گردن و اطراف استخوان پا قرار دارد.

تحقیقات همچنان نشان داده که هنگام سرما مقدار مصرف انرژی در بافت های چربی قهوه ای ۱۵ برابر بیشتر از مصرف انرژی در بافت های سفید چربی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha