مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران، ضمن انتقاد به اجرا نشدن مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست در خصوص حذف آزبست که در سال 79 به تصویب رسیده است گفت: میزان "بنزن" موجود در پمپ های بنزین 600 برابر بیش از حد استاندارد است.

سلامت نیوز: مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران، ضمن انتقاد به اجرا نشدن مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست در خصوص حذف آزبست که در سال 79 به تصویب رسیده است گفت: میزان "بنزن" موجود در پمپ های بنزین 600 برابر بیش از حد استاندارد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، روزبه نقشینه در برنامه "گفت وگوی پزشکی" در خصوص آلودگی هوای تهران اظهار داشت: ماسک های کاغذی موجود هیچ اثر پیشگیرانه در برابر مقابله با آلاینده های هوا ندارد، فقط برخی ماسک ها هستند که مقابل ریزگردهای موجود در هوا که غالبا در شهرهایی مانند اهواز زیاد است، مؤثر است.

وی افزود: آزبست ها یکی از آلاینده های بسیار خطرناک موجود در هوای تهران است که تأثیرات مخرب آن در چند نسل باقی می ماند. عده ای تصور می کنند از آزبست ها فقط در لنت ترمز ماشین ها استفاده می شود، اما این ماده در پوشش عایق های حرارتی، شومینه‌ها، لوله های که در تهویه بخار کارخانه ها استفاده می شود.

"بنزن" قطعاً در کودکان منجر به سرطان خون می شود

این فوق تخصص بیماری های ریه تصریح کرد: یکی دیگر از آلاینده های موجود در هوا "بنزن" است، بنزن از بخار بنزین به وجود می آید، به طور مشخص بنزن در کودکان خطر سرطان خون دارد و این موضوع قطعی و ثابت شده است. البته در بزرگسالان نیز اثرات مخرب دارد اما مطابق  یافته ها در کودکان نوعی سرطان خون بسیار بد را ایجادمی کند .

وی تأکید کرد: میزان این ماده در پمپ های بنزین بسیار زیاد است و خانواده ها در هنگامی که می خواهند برای زدن بنزین به پمپ های بنزین مراجعه کنند از همراه داشتن کودکان خود جدا اجتناب کنند و اگر بنا به ضرورت همراه خانواده هستند حتما در پمپ بنزین پنجره خودرو را بسته نگه دارند تا آسیب کمتری به آنها وارد شود.

مصوبه حذف آزبست بعداز 10 سال هنوز اجرا نمی شود

یوسف رشیدی مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نیز در این برنامه با اشاره به مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست در خصوص حذف آزبست طی 6سال از تمامی محصولاتی که از آزبست استفاده می کردند اظهار داشت: درسال 88 تصور ما بر این بود که با وجود این مصوبه  که در سال 79 به تصویب رسیده بود دیگر آزبست جزء آلاینده های هو انیست.

آزبست در تهران 10 برابر یک شهر نسبتاً پاک

وی افزود: اما با یک نمونه که در آن سال و 30 نمونه که در سال 89 گرفتیم متوجه وجود میزان زیادی آزبست در هوا شدیم،  هم اکنون میزان آزبست موجود در تهران 10 برابر یک شهر نسبتاً پاک دنیاست.

میزان آزبست آنقدر بالاست که قادر به اندازه گیری نیستیم

مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در ادامه گفت: بنزن جزء مواد گروه سرطان زای اول است.بروز سرطان خون با این ماده قطعی و ثابت شده است.

میزان "بنزن" موجود در پمپ های بنزین 600 برابر بیش از حد استاندارد است

وی تأکید کرد: طبق برآوردهای ما هم اکنون میزان بنزن موجود در پمپ های بنزین 600 برابر بیش از حد استاندارد است، این میزان در سطح شهر 20 تا 50 برابر حد استاندارد است. از خانواده ها می خواهیم برای بنزین زدن تنها به پمپ بنزین بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha