سلامت نیوز: یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: معیارهای مورد توافقی در کشور وجود ندارد تا با استفاده از آن میزان سلامت اجتماعی افراد مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، عباس وثوق مقدم در آستانه برگزاری همایش «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» با بیان اینکه 50 درصد از میزان سلامت افراد متأثر از عوامل اجتماعی است، گفت: سلامت مهمترین و با ارزش‌ترین داشته هر فرد است که در ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر وضعیت عوامل اجتماعی است.

وی افزود: انسان سالم محور پیشرفت پایدار است و محصول مشترک عملکرد تمام بخش‌های توسعه از جمله آموزش، کار و امور اجتماعی، کشاورزی، حمل و نقل عمومی، صنعت و معدن و ... در هر جامعه‌ای است.

این متخصص پزشکی اجتماعی، سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را به عنوان ابعاد چهارگانه سلامت عنوان و اظهار کرد: بر اساس شواهد معتبر بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت بیش از 10 عامل اجتماعی را شناسایی کرده است که بر روی ابعاد سلامت افراد جامعه مؤثر هستند که از آن جمله می‌توان به فقر، بیکاری، اعتیاد، حمل و نقل، تکامل دوران ابتدای کودکی، شرایط محیط کار، غذا، طبقه اجتماعی، محرومیت اجتماعی (حاشیه نشینی)، حمایت اجتماعی، شهرنشینی، جهانی شدن و حتی میزان دسترسی به سوخت و منابع انرژی اشاره کرد.

وی درباره وضع سلامت اجتماعی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در کشور، گفت: سازمان‌های مسئول حوزه سلامت کشور تعریف واحد و توافق شده‌ای از سلامت اجتماعی ندارند و در دنیا نیز سنجهش‌های مختلفی استفاده می‌شود. کارهای پراکنده‌ای براساس معیارهای مختلف در کشور انجام شده است لیکن نمی‌توان تحلیل صحیح و کاملی از وضعیت سلامت اجتماعی کشور، ارائه کرد.

وثوق مقدم با اشاره به بند ح ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به عنوان سیاستگذار و ناظر عالی سلامت در کشور تعیین کرده است، عنوان کرد: وزارت بهداشت به نمایندگی از حاکمیت وظیفه دارد عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را شناسایی کرده و به دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی عوامل مربوطه اعلام و کمک کند اما با توجه به ماهیت بین بخشی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، قطعاً ساماندهی آنها از عهده یک وزارتخانه و دستگاه خارج است و در واقع مدیریت این عوامل همکاری همه نهادها و ارگان‌های مرتبط با آنها را می‌طلبد.

همایش «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت»، 8 بهمن‌ با حضور مسئولان،‌ مدیران و پژوهشگران حوزه سلامت توسط سازمان نظام پزشکی کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha