دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 41122
سلامت نیوز: از گذشته سیب به عنوان نماد سلامت میان جوامع و سنن مختلف شناخته شده است؛ اما آیا می دانید راز سلامتی این میوه خوش طعم چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیب حاوی مقادیر خوبی از نوعی فیبر به نام (پکتین) است پکتین از دسته فیبرهای محلول است. یعنی زمانی که مرطوب می شود، چسبنده و غلیظ خواهد شد. این ماده که در سیب به میزان کافی یافت می شود خواص زیادی دارد.


*** کاهش کلسترول مضر خون اولین خاصیت پکتین سیب
مطالعات کنترل شده مختلف نشان داده است که افزودن پکتین به رژیم غذایی منجر به کاهش متوسطی در سطح کلسترول خون می شود. علت این امر ممکن است اتصال یافتن پکتین سیب به اسیدهای صفراوی باشد که به کاهش کلسترول خون کمک می کند.البته باید توجه شود که تنها پکتین نمایانگر قدرت کاهش کلسترول سیب نیست وسیب صرف نظر از داشتن پکتین،با سایر موادی که دارد،خود یک کاهنده نیرومند کلسترول است .


*** سیب و سلامتی روده
پکتین می تواند تعداد میکروب‌های مفید در دستگاه گوارش را افزایش دهد.متخصصان خاطر نشان می‌كنند كه باکتری‌های مفید همچنین ماده‌ای شیمیایی به نام «بوتیریت» تولید می کنند که سوختی مهم برای سلول‌های دیواره روده ای می باشند.


*** پکتین دوست دیابتی ها
پکتین موجود درسیب می تواند کمک به حفظ سطح قند خون به طور ثابت نماید. قندهای طبیعی موجود در سیب به آهستگی هضم و جذب می شوند، بخشی از این امر می تواند ناشی از تأثیر پکتین باشد که در دستگاه گوارش تشکیل ژل می دهد.افزایش آهسته در سطوح قند خون پس از مصرف سیب ،به این معناست که سیب "شاخص گلیسمیک" پایینی دارد. بنابراین برای افراد مبتلا به بیماری دیابت ، سیب به طور خاص مفید است.لازم به توضیح است که شاخص گلیسمیک اندازه ای است که تعیین می کند،پس از خوردن غذا قند خون با چه سرعتی بالا می رود.این امر نشان می دهد که به رغم وجود قند طبیعی در سیب،خوردن سیب در افزایش سریع قند خون اثر نمی گذارد.


*** سیب با پوست ارمغان سلامتی را می آورد
یادتان باشد که ویتامین‌ها و پکتین موجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد. بنابراین آن‌هایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند، بهتر است که آن را با پوست بخورند و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید.

البته این مفید بوده پوست سیب زمانی است که این میوه مفید آغشته به واکس و یا مواد نگهدارنده نباشد که متاسفانه غالب میوه های بازار دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن هستند. بنابراین حتماً این سیب‌ها را به دقت بشویید و نازک پوست بگیرید که پکتین‌ها و ویتامین‌های آن از بین نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha